قدرت الله بهرامی

در حال نمایش 10 نتیجه

انقلاب اسلامی و انقلاب های جهان

۶۷,۰۰۰ تومان

این کتاب از دو بخش تشکیل شده است: بخش نخست، شناخت و تجزیه و تحلیل انقلاب اسلامی که شامل مفهوم و مراحل انقلاب، انقلاب از دیدگاه شرق، غرب و اسلام، زمینه های پیدایش، نقاط عطف، ارکان، اهداف، دستاوردها و آسیب های آن است. در بخش دوم نیز، انقلاب اسلامی با انقلاب های کشورهای فرانسه، روسیه، چین و الجزایر مقایسه شده است.

جامعه شناسی سیاسی احزاب ایران

۸۸,۰۰۰ تومان

این کتاب مثلث جریان شناسی است که در ضلع اول آن به اجرای طرح کلان جریان شناسی سیاسی در ایران معاصر با مدیریت و نظارت علمی آیت مظفری بر می گردد که از اوایل دهه 1380 آغاز و حاصل آن تولید این کتاب ها است: جامعه روحانیت مبارز، مجمع روحانیون مبارز، حزب کارگزاران سازندگی، حزب مؤتلفه اسلام، دفتر تحکیم وحدت، سازمان مجاهدین خلق، نهضت اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، حزب مشارکت ایران اسلامی و حزب اعتماد ملی در این ضلع مورد بررسی قرار گرفته اند.

در ضلع دوم به طرح کلان جریان شناسی قومی در ایران معاصر با محوریت چهار جریان قومی نظیر جریان شناسی قومی ترک، جریان شناسی قومی کرد، جریان شناسی قومی بلوچ و جریان شناسی قومی عرب پرداخته است.

در ضلع سوم جریان شناسی فکری و فرهنگی مدنظر بوده است، طرح مواردی نظیر جریان شناسی فکری فرهنگی عقلانیت در ایران معاصر، جریان شناسی فکری فرهنگی بهائیت، جریان شناسی فکری فرهنگی انجمن حجتیه در ایران معاصر، جریان شناسی فکری فرهنگی فمینیسم در ایران و جریان شناسی فکری فرهنگی سلفی گری در این بخش در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

در واقع این کتاب بر این موضوع تأکید دارد که جریان شناسی سیاسی، قومی و جریان شناسی فکری فرهنگی موجب درک عمیق از تحولات تاریخ معاصر ایران است.

جریان شناسی سیاسی احزاب: دفتر تحکیم وحدت

۴۵,۰۰۰ تومان

دفتر تحکیم وحدت در سال ۱۳۷۴-۱۳۷۵ از انزواطلبی دست برداشت و همراه گروه ­های سیاسی در خارج از دانشگاه ها، وارد صحنه انتخابات شد و با موفقیت جریان دوم خرداد در سال ۱۳۷۶ باعث غرور و سهم خواهی از دولت آقای خاتمی شدند و در اسفند ۱۳۸۰ این حزب به دو طیف مذهبی که موسوم به طیف شیراز و طیف سکولار موسوم به علامه شد، تقسیم شد. با مطالعه این کتاب با تاریخچه، مبانی فکری، دیدگاه ها، عملکردها و خط مشی ایشان آشنا خواهید شد.

جغرافیای سیاسی – اقتصادی ایران

۵۰,۰۰۰ تومان

در این کتاب ، ابتدا در مورد موقعیت راهبردی و مرزهای سیاسی ایران سخن به میان می آید. آنگاه مقتضیات طبیعی، تقسیمات کشوری، جمعیت و پیوندهای اجتماعی آن را مورد بررسی قرار داده است. کشاورزی، دامپروری، معادن و صنایع از مباحث دیگری است که به تفصیل در این کتاب از آنها بحث به میان آمده است.در پایان کتاب هم به موضوع ارتباطات و بازرگانی پرداخته شده است.

سازمان مجاهدین خلق (منافقین)

۹۴,۰۰۰ تومان

در تاریخ معاصر ایران یکی از سازمان ها که در دهه 1340 بر اثر التقاط بین مارکسیسم و اسلام شکل گرفت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود. این سازمان محتوا را از مارکسیسم و قالب را از اسلام اخذ نمود به این صورت که این گروه به علت عدم اطلاع از اسلام در مطالعات خود به این نتیجه رسید که مارکسیسم به دلیل شعارهای مساوات طلبانه و توزیع ثروت به انقلاب نزدیک تر است. لذا مارکسیسم را در ابعاد اقتصادی، نوع نظام سیاسی و علم انقلاب پذیرفت و جنگ های چریکی مارکسیستی را الگوی خویش قرار داد.
فصل های این کتاب که به بررسی تاریخچه این سازمان می پردازد به شرح زیر است:
فصل اول: در ابتدای این تحقیق، قلمرو فعالیت، بنیان گذاران، خط مشی سازمان و امتیازات آن نسبت به سایر تشکلات بیان می گردد.
فصل دوم: ویژگی های شخصیتی رهبران، نحوه سازماندهی، عضوگیری، تامین مالی و رویدادهایی که منجر به درگیری مسلحانه علنی و گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی گردیده در بحث تاریخچه بیان می شود.
فصل سوم: در بحث مبانی فکری، با هویت ایدئولوژیکی واقعی سازمان، عدم اعتقاد آنها به اصول دین و اعتقاد آنها به اصول مارکسیسم آشنا می شویم و به صورت مبسوط و با استفاده از کتاب های اصلی خود سازمان موارد التقاط ذکر می شود.
فصل چهارم: در این فصل دیدگاه های سازمان درباره اسلام، نظام اسلامی، امام، روحانیت، ولایت فقیه، قانون اساسی و جنگ تحمیلی ارائه می شود.
فصل پنجم: محبوبیت اجتماعی سازمان قبل از ارتداد و دلایل آن، چگونگی ترکیب جمعیتی سازمان از لحاظ سن، شغل و .. قبل و بعد از انقلاب و دلایل افت محبوبیت پس از ارتداد و جنگ مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی در فصل مربوط به پایگاه اجتماعی می آید.
فصل ششم: در فصل پایانی، عملکرد سازمان در ابعاد آموزشی، سیاسی، نظامی و امنیتی در دو مقطع قبل و بعد از انقلاب به صورت مبسوط بیان و بررسی می شود.

سیمای پاسدار مطلوب در قرآن و سنت

۸۵,۰۰۰ تومان

پاسدار مطلوب اسلام و تراز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از نظر اعتقادی، اخلاقی و ارزشی چه شاخص هایی دارد؟

و چگونه می شود با نهادینه سازی این شاخص ها سپاه را با همان اهداف، آرمانها و انگیزه های الهی که بر اساس آن بنا شد در سنگر دفاع از انقلاب نگه داشت؟

کتاب «سیمای پاسدار مطلوب در قرآن و سنت» که ترسیم کننده سیمای نسبتا کامل و جامعی از یک پاسدار حقیقی در آینه کتاب و سنت و با اتکا به نظرات و بیانات امامین انقلاب است به سامان رسیده است، برای پاسخ گویی به این نیاز در سه بخش زیر تدوین گردیده است:

 

بخش اول: ویژگی های فردی؛ که نظام عقیده و عمل پاسدار مطلوب را در سه حیطه شناختی، گرایشی و رفتاری بررسی می کند.

بخش دوم: ویژگی های اجتماعی – سیاسی؛ که به ویژگی های اجتماعی و سیاسی پاسدار مطلوب می پردازد.

بخش سوم: ویژگی های سازمانی؛ که در سه محور «توانمندی سازمانی»، «توانمندی نظامی» و «توانمندی اطلاعاتی – امنیتی» مطرح می شود.

مناطق راهبردی جهان

۶۵,۰۰۰ تومان

مناطق راهبردی جهان، مناطقی است که صحنه همکاری های دولت ها یا عرصه برخورد سرسختانه و رقابت های متعدد در زمینه های اقتصادی و نظامی بوده و در آینده نیز خواهد بود. سالهاست که آمریکا در صدد تسلط بر این نواحی است تا از این طریق سیادت خود را بر جهان حفظ و تقویت نماید و می کوشد این تسلط را به دست حکومت های دست نشانده خود در همسایگی این مناطق عملی نماید تا از راه حضور فیزیکی نظامی.

هدف اصلی کتاب حاضر که در هشت فصل تهیّه شده، کمک به آشنایی با این مناطق و درک نقش و اهمیّت آنها در نظام جهانی می باشد.
در فصل نخست، تعاریف و عوامل راهبردی شدن یک منطقه راهبردی ارائه می شود و در فصل های بعد به ترتیب درباره منطقه خاورمیانه، خلیج فارس، تنگه های راهبردی، کانال ها و جزایر راهبردی و سرانجام اهمیت راهبردی اقیانوس آرام سخن به میان آمده است.

نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت

۶۷,۰۰۰ تومان

این کتاب یک مقدمه و هشت فصل با عنوان‌ های: «کلیات»، «اسلام و حکومت»، «اسلام و قانون‌ گذاری»، «اهداف و وظایف حکومت اسلامی»، «مبانی نظری حکومت در عصر غیبت»، «ویژگی‌ ها و اختیارات ولی فقیه» و «نقش مردم در حکومت اسلامی» دارد.

نویسنده در مقدمه این کتاب آورده است:

اسلام، دینی جامع و دارای مقررات و اصول جامع و مستمر در تمام زمینه‌ هاست. جامعیت و خاتمیت اسلام اقتضا می‌ کند این مکتب در همه زمینه‌ ها به ویژه در زمینه حکومت و مسائل مربوط به آن، شیوه کامل و جامعی ارائه دهد. از اهداف گسترده مکتب اسلام، تأمین سعادت دنیا و آخرت بشر است و قواعد و مقررات آن در زمینه نظام سیاسی ـ اجتماعی و دارای حاکمیت و حکومت و قانون‌گذاری است. این حاکمیت، با سایر نظام‌ ها تفاوت دارد؛ چون اهداف نظام اسلامی با سایر نظام‌ ها متفاوت است.

هدف سایر نظام‌ ها، رسیدن به سعادت در این دنیاست، اما هدف نظام اسلامی، رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی ست، به همین جهت، نوع حکومت در نظام اسلامی نیز با نوع حکومت در نظام‌ های دیگر فرق اساسی دارد.
پژوهشکده تحقیقات اسلامی کوشیده است با بررسی اندیشه‌ های مختلف در زمینه سیاست و حکومت، اصول، مبانی و مسائل اصلی سیاسی را تببین نماید.

نهضت آزادی ایران

۸۴,۰۰۰ تومان

شناخت نهضت آزادی با توجه به ویژگی های آن، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
یکی از این خصوصیات همان طور که در مقدمه کتاب هم به آن اشاره شده بحث پیشگامی این نهضت در اصلاح طلبی دینی است که در گروه ها و اشخاص بعد از خود هم تأثیر گذار بوده است.
مطلب بعدی که در اهمیت شناخت این گروه موثر بوده ، انتصاب رهبر نهضت آزادی به سمت اولین نخست وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی ایران می باشد.
همین ویژگی هایی که ذکر شد باعث شده پژوهشکده تحقیقات اسلامی کتابی به نویسندگی جناب آقای قدرت الله بهرامی تولید کند و انتشارات زمزم هدایت هم در پاییز ۱۳۹۰آن را به چاپ رساند.

معرفی بخش های مختلف

بعد از مقدمه، مطالب فصل اول به کلیاتی درباره این گروه می پردازد. معرفی اجمالی ، بیان قلمرو فعالیت و ارتباطات ، خطّ مشی کلی ، اهداف ، بیان ویژگی ها و… مواردی است که نویسنده به آن می پردازد. مهندس مهدی بازرگان در صفحه ۲۵ در زمینه روند و اهداف شکل گیری نهضت آزادی چنین می گوید:

….از درون جبهه ملی ، نهضت آزادی به وجود آمد که هم وارث نهضت مقاومت ملی بود و هم فرازنده و بلند کننده شعر «شاه، سلطنت کند و نه حکومت».

همچنین در ادامه آمده است که نهضت آزادی در طول جبهه ملی است و یکی از اصول چهارگانه آن، پیروی از خط مشی مصدق می باشد. در فصل دوم به تاریخچه و سیر تحولات درونی نهضت آزادی پرداخته شده است، در ابتدای این فصل به صورت مختصر فضای حاکم بر دهه ۱۳۳۰ ایران بیان شده است و سپس علل شکل گیری نهضت آزادی بررسی شده است. نویسنده در ادامه بنیان گذاران نهضت ۱٫مهندس مهدی بازرگان ، ۲٫آیت الله سید محمود طالقانی ، ۳٫ دکتر یدالله سحابی را به صورت مختصر معرفی می کند. در صفحه ۶۸ در باره آیت الله طالقانی چنین می خوانیم :

…آیت الله طالقانی تا سال ۱۳۴۴ در صف نهضت آزادی بود . پس از آن نیز راه خود را که همان ادامه مبارزه بود ادامه داد. نهضت آزادی به مبارزه پارلمانی معتقد بود و این شیوه با تفکر آقای طالقانی سازگاری نداشت . ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی یا در زندان بود یا در تبعید ؛ در حالی که تفکر هیچ کدام از اعضای نهضت آزادی این گونه نبود . هدف آقای طالقانی از همکاری با نهضت آزادی مبارزه با رژیم پهلوی بود؛ همانگونه که این همکاری را با فدائیان اسلام و حتی جبهه ملی نیز داشت.

در ادامه مطالب این فصل آثار مثبت و منفی ، سیاسست های داخلی و خارجی ، تجدید حیات نهضت آزادی در سال ۵۶-۵۷، نهضت آزادی از زمان حاکمیت تا سقوط (۱۵ بهمن ۵۷ تا ۱۴ آبان ۵۸) ، اصول سیاست خارجی دولت بازرگان ، نهضت آزادی پس از سقوط دولت موقت تا دوم خرداد ۷۶ و در نهایت نهضت آزادی پس از دوم خرداد ۷۶ تا کنون مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم به مبانی فکری نهضت آزادی می پردازد. عناوین این فصل بدین شرحند: اسلام منهای روحانیت ، اعتقاد به آزادی ، اعتقاد به مصدق ، اعتقاد به اثبات دین از راه علوم تجربی (علم زدگی)، غرب گرایی ، عدم اعتقاد به اصل ولایت فقیه ، اعتقاد به دموکراسی ، اعتقاد به اعلامیه جهانی حقوق بشر و التقاط اسلام با ناسیونالیسم و لیبرالیسم . لازم به ذکر است آقای بهرامی نویسنده محترم کتاب بعد از بیان مبانی فکری نهضت آزادی تا حدودی با آوردن مطالب مستندی از جمله مطالبی از شهید مطهری این تفکرات را به چالش کشیده است .

فصل چهارم دیدگاه های نهضت آزادی بیان شده است.
اولین مطلب، دیدگاه نهضت آزادی درباره امام خمینی(ره) می باشد که نویسنده کتاب از صفحه ۱۵۷تا ۱۶۰به آن پرداخته است. بعد از آن دیدگاه نهضت آزادی درباره نظام جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
دیدگاه این گروه درباره جبهه ملی ، درباره سلطنت ، سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، دیدگاه سازمان مجاهدین خلق درباره نهضت آزادی ، دیدگاه آنها درباره آیت الله منتظری و آیت الله شریعتمداری ، در باره جنگ تحمیلی ، رابطه با آمریکا از دیگر مطالب فصل چهارم می باشد.
اما فصل پنجم اختصاص به عملکرد نهضت آزادی دارد. عملکرد این گروه به دو قسمت عمده یعنی قبل و بعد از انقلاب تقسیم شده است که البته هرکدام از این بخش های کلی، به بخش های ریزتری تقسیم شده است. عملکرد پیش از انقلاب از سه وجه سیاسی ، ضد امنیت ملی و عملکرد مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است و عمکرد پس از انقلاب در سه شاخه سیاسی ، دفاعی امنیتی و فرهنگی بررسی شده است.
آقای قدرت الله بهرامی در فصل ششم پایگاه های اجتماعی نهضت آزادی را مورد بررسی قرار داده است.
در پایان باید باید گفت چون این کتاب به خیلی از مسائل به صورت گذرا اشاره کرده و به عنوان فتح باب ورود پیدا کرده است ، نباید انتظار این را داشته باشیم، نهضت آزادی به صورت کامل به ما معرفی شود. بلکه ادامه تحقیق به مخاطب سپرده شده است.

فرهنگ و دانش اجتماعی

۶۷,۰۰۰ تومان

موضوع کتاب حاضر، بیان ابعاد مختلف «دانش اجتماعی» و ارتباط آن با «فرهنگ» است. در این پژوهش سعی شده است شاخه‌ های مختلف علوم اجتماعی و اهمیت برخی از مباحث آن مانند خانواده در دین اسلام مورد شرح و بررسی قرار گرفته و نسبت بین فرهنگ و تمدن اجتماعی تبیین گردد.
نویسنده نخست به منشأ تشکیل خانواده به عنوان یک واحد کوچک اجتماعی اشاره کرده و کارکردهای خانواده و اهمیت آن را در دین اسلام بررسی نموده است. آنگاه حقوق خانواده اعم از حقوق زوجین، والدین و فرزندان را بیان کرده و سپس یکی دیگر از شاخه‌ های علوم اجتماعی یعنی علم حقوق و ابعاد مختلف آن را توضیح داده است.
بحث درباره رسانه‌ های عمومی و وسایل ارتباط جمعی، رابطه بین فرهنگ و تمدن، عوامل پیشرفت یا عقب‌ ماندگی جوامع، چهره واقعی تمدن غرب، آزادی و دموکراسی از منظر اسلام و غرب و مؤلفه‌ های دین اسلام به‌ عنوان یک دین جاوید و جامع از مباحث دیگر این کتاب است.