سیامک باقری چوکامی

در حال نمایش 7 نتیجه

مجموعه جهاد تبیین 1: اگر انقلاب نمی شد!

۸۰,۰۰۰ تومان

43 سال از انقلاب اسلامی گذشت. مطابق آمار، 80 درصد جمعیت کشور بعد از انقلاب متولد شدند. یعنی حدود 50 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی ایران دوران رژیم پهلوی را ندیدند و هیچ تجربه فردی از آن دوران ندارند. اگر جمعیت زیر 10 سال در بهمن 1357 را هم به این آمار اضافه کنیم، شمار افرادی که تجریه یا خاطرات دقیقی از وضعیت آن دوران ندارند، بسیار زیاد تر می شود. از این رو، طبیعی است که بعد از چهار دهه از انقلاب سال 1357، سوال شود که چرا انقلاب شد؟ نسل بعد از انقلاب به رغم همه تحلیل های فنی و علمی که محققان داخلی و خارجی به چرایی انقلاب ارائه داده اند، در این حقیقت تردیدی ندارند که هیچ جامعه ای از فرط سر خوشی دست به انقلاب نمی زند. هر انقلابی در بستر شرابط نامطلوب زمانه خود بروز می کند. اگر شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خوب و مناسب باشد، اعتراضات اجتماعی شکل نمی گیردو اگر بروز کند نمی تواند فراگیر باشد و همه توده های مردم را علیه نظام بسیج نماید. اما این حقیقت تردید ناپذیر، اکنون به دلایل مختلفی با تردید آفرینی هایی روبروشده است.گزارشی که در این کتابچه آمده است کوششی علمی است در منابع معتبر برای تحلیل این مسئله که اگر انقلاب نمی شد، آیا وضع کشور بهتر می شد؟ از این رو در این کتاب تلاش شد تا مهم ترین مسائل دوره سلطنت محمد رضا شاه از منابع بسیار متعدد تاریخ دوران پهلوی به خصوص خاطرات کسانی که از نزدیک زمام امور در دستشان بود، استخراج و بدون هر نوع قلم فرسایی به صورت موجز، تحلیل و تبیین شود و خواننده محترم خود از روند وضعیت ترسیم شده نتیجه بگیرد که اگر انقلاب نمی شد، چه می شد؟
مجموعه جهاد تبیین یکی از جدید ترین آثار پژوهشگاه امام صادق علیه السلام است که دوره 9 جلدی با عناوین و موضوعات
1. اگر انقلاب نمی شد! (131 صفحه) 350.000 ریال
2. جهاد تبیین در شرایط تهاجم ترکیبی دشمن (96 صفحه) 200.000 ریال
3. راز یک عمر دشمنی با ایران (120 صفحه)
450.000 ریال
4. ملتی که تحقیر نمی پذیرد(96 صفحه) 220.000 ریال
5. چرا تسخیر ؟ (144 صفحه) 300.000 ریال
6. استقلال ایران در جنگ روایت ها (132 صفحه) 500.000 ریال
7. دخل و خرج ما در منطقه (144 صفحه) 540.000 ریال
8. تلازم دین و سیاست (144 صفحه) 220.000 ریال
9. نظام ولایی (180 صفحه) 220.000 ریال
خدمت علاقمندان ارائه می گردد.

مجموعه جهاد تبیین 2: جهاد تبیین در شرایط تهاجم ترکیبی دشمن

۲۰,۰۰۰ تومان

از منظر قرآن کریم حق و باطل دو جریان تاریخ بشر است.
تاریخ گواه است که جنگ در ابعاد مختلف همیشه بین حق و باطل وجود داشته و کمیت و کیفیت این منازعه نیز به تناسب پیشرفت بشر همواره دستخوش تحول بوده است.
در قرن بیست و یکم با شکل جدیدی از جنگ روبه رو هستیم که در ادبیات نظامی به نام جنگ هیبریدی یا ترکیبی معروف است. به تدریج این اصطلاح از رویداد های نظامی فراتر رفت و به هر راهبردی اطلاق شد که طرفین تخاصم به منظور پیشبرد اهداف خویش از آن استفاده می کنند.

در این معنای جدید، جنگ یا تهدید ترکیبی، پدیده بسیار گسترده ای از مبارزات و منازعات است که از میدان نبرد فیزیکی تا فشارهای اقتصادی نظیر تحریم های یک جانبه، چند جانبه و بین المللی و دیپلماسی اجبار تا وجوه گوناگون جنگ سایبری، دیپلماسی عمومی، جنگ نرم اعم از جنگ روانی، جنگ شناختی ، تهاجم فرهنگی ، و … در برمی گیرید.

و تمامی این حوزه های متفاوت را به صورت هم افزا در یک پیکره واحد قرار می دهد.

اکنون جمهوری اسلامی ایران با چنین تهاجم ترکیبی رو به رو است. چنان که رهبر معظم انقلاب، فرمودند که دشمنان ما، امروز به یک تهاجم ترکیبی دست زده است؛
تهاجمی که ترکیبی از بازیگران خرد و کلان و دولتی و غیر دولتی را در برمی گیرد.و به صورت جبهه ای و دسته جمعی از طریق به کارگیری هوشمندانه همه منابع قدرت سخت، نیمه سخت، و نرم و همه ابزارها، شیوه ها، تکنیک و تاکتیک های نرم و سخت، تمام هدف های راهبردهای نظام در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی، امنیتی، و … را همزمان مورد تهاجم قرار داده است.

میدان اصلی این نبرد ذهن و قلب ملت ایران است.و به زعم آن ها فروپاشی نظام اسلامی نیز از طریق اشتغال و تسخیر این میدان مبارزه میسر است.چراکه وقتی خاکریزهای معرفتی و نگرش افراد یا جامعه ای سست نشود و فرو نریزد، در برابر فشارها از خود مقاومت نشان می دهد و در مقابل آن می ایستد و دفاع می کند؛ اما وقتی خاکریزهای شناختی، اعتقادی و ایمانی نفوذپذیر شد، به تدریج و موریانه وار مقاومت های درونی خود را از دست می دهد،
بنابراین جهاد تبیین را زمانی می توان بهتر درک کرد و عمل نمود که تهاجم ترکیبی دشمن به درستی شناخته شود.

لذا در این کتابچه تلاش شد ابتدا شرحی بر تهاجم ترکیبی ارائه شده و سپس در جمع بندی به نحوه جهاد تبیین اشاره می شود.
کتاب

مجموعه جهاد تبیین 3: راز یک عمر دشمنی با ایرا

۴۵,۰۰۰ تومان

تاریخ معاصر ایران مملو از تحولاتی است که در پرتو آن می توان گران بها ترین تجربات را در اختیار نسل کنونی جامعه قرار داد.
فراز و نشیب ها، کج روی ها، و ناکامی ها از یک سو و از سوی دیگر پیشرفت ها و دستاوردهایی که ملت ایران با وحدت رویه کسب نودف تماما می تواند مخاطب امروزی را برخوردار از یک عقلانیت تاریخی در مواجهه با مشکلات و مصائب نماید؛ به ویژه تحولاتی که در عرصه بین الملل رخ داده است.
طبیعتاً کاوش در رخدادهای سیاست خارجی ایران با کشورهای جهان مخصوصا در مواجهه با کشورهای استعماری می تواند عمق معرفتی آحاد جامعه را غنای بیشتری بخشد،
در این میان پویش در تحولات ایران در تاریخ معاصر، جلوه گر حضور و جولان کشورهای غربی در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران دارد اما با وقوع انقلاب اسلامی و بازتولید هویت و عزت اسلامی در جامعه، دگرگونی بنیادینی در نوع روابط غرب با ایران صورت گرفت.

بنابراین آنچه این پژوهش به آن اهتمام دارد بازخوانی دشمنی غرب با نظام برخاسته از انقلاب اسلامی است.الیته بسیاری از اندیشمندان ، چالش میان آمریکا به عنوان سردمدار جریان غرب و ایران را محصول انباشت تصورات و برداشت های ذهنی غلط هر دو طرف می پندارند که موجب اتخاذ سیاست های اشتباه در روابط دو کشور شده است .

برخی بر این باورند تخاصم میان ایران و اسرائیل بن مایه روابط عنادآمیز ایران و غرب محسوب می شود.
برخی نیز معتقدند کشورهای زیادی از تقابل فعال ایران و غرب منفعت می برند، بدین خاطر با هر ابزارهای درصدد ممانعت از عادی شدن روابط ایران و غرب می شوند، اما برخی نیز با تامل در نوع کنش سیاسی نظام سلطه، براین اعتقادند که خاستگاه دشمنی غرب نسبت به ایران در ماهیت دولت های استعماری نهفته است، اما این دشمنی به خاطر چیست؟ چرا جمهوری اسلامی تمامی اندیشه نظام استکباری را به خود مشغول ساخته است؟
آیا ایران سلاح نظامی غیر متعارفی دارد که جهان غرب از آن هراسان است؟ آیا ایران حقوق بشر را نفی کرده است و غرب به دنبال تنبیه آن است؟ آیا ایران به لحاظ اقتصادی آن چنان قدرت دارد که منافع اقتصادی غرب را متزلزل نموده است؟ پر واضح است که ایران چه جرمی مرتکب گشته که خشم استکبار جهانی چنین برآشفته است؟ بدین خاطر نیاز است ماهیت و ریشه این خصومت مورد بررسی قرار گیرد؛ سپس به عوامل و چرایی دشمنی غرب با ایران پرداخته شود و در آخر اقدامات و دشمنی های غرب که نمود در آمریکا دارد با ایران مورد کاوش قرار گیرد .

برای اثبات این منظور تلاش شده است از تحولات جهانی و نوع نظام رفتاری استعمار با سایر دولت ها در اثبات مدعا نیز استفاده شود.
آنچه در این پژوهش ذکر می گردد بخشی از مجموعه دشمنی های غرب در ابعاد مختلف می باشد.

مجموعه جهاد تبیین 5: چرا تسخیر؟ (تقابل آمریکا با انقلاب اسلامی به روایت اسناد لانه جاسوسی)

۳۰,۰۰۰ تومان

پیروزی انقلاب اسلامی را می توان نقطه عطف تحولات ایران معاصر قلمداد کرد و بر این اساس، تاریخ ایران را به دو دوره ی قبل و بعد از انقلاب تقسیم کرد.
این انقلاب بزرگ علاوه بر رهایی ملت ایران از سلطه حکومت شاهنشاهی 2500 ساله ، خط پایانی بر سلطه 200 ساله استعمار و استکبار بر ایران نیز کشید و از این جهت، از اهمیت شایان توجهی در میان اندیشمندان و افکار عمومی جهانی برخوردار است.

اثرگذاری ، بازتاب و پیامدهای داخلی، منطقه ای و بین المللی انقلاب اسلامی پس از 43 سال از پیروزی آن، باعث شده که این انقلاب بزرگ همچنان در محافل علمی و رسانه ای مورد توجه قرار داشته باشد و تحلیل های گوناگونی درباره تاریخ، ابعاد و زوایا و آثار انقلاب ارائه شود که پاره ای از آن ها با واقعیت های انقلاب در تضاد است.
کم کاری و بعضاً بی توجهی نهادها و مجامع علمی داخلی در زمینه تبیین انقلاب اسلامی از سویی و تمرکز دشمنان انقلاب، به ویژه نظام استکباری آمریکا، بر فعالیت های رسانه ای و پژوهشی و راه اندازی نبرد روایت ها، زمینه را برای تحریف این انقلاب بزرگ فراهم کرده است.

یکی از ابعاد تحریف انقلاب اسلامی، تاریخ انقلاب و تحولات منجر به پیروزی آن و پس از پیروزی تاکنون است.در میان این تحولات ، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است که از سوی حضرت امام (ره) انقلاب دوم نامیده شد.
در واقع با انقلاب اول، ملت ایران از سلطه استبداد رهایی یافت و با انقلاب دوم از سلطه استکبار.

ایده محوری و هدف اصلی این کتاب، بررسی نحوه مواجهه آمریکا با انقلاب اسلامی است و تبیین این موضوع با تکیه بر اسناد لانه جاسوسی که توسط دانشجویان تسخیر کننده منتشر شده است ، خط بطلانی بر این ادعا ها خواهد کشید.

مقطع زمانی مورد بررسی از اواسط سال 1357 تا تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 است.
لذا این نوشتار در پی تبیین این سوال است که آمریکایی ها ادعا می کردند انقلاب ایران را به رسمیت شناخته اندو می خواهند با انقلابیون کار کنند.
طبق اسناد سفارت آن ها در ایران در این مدت نسبت به انقلاب اسلامی و ایران چه رفتاری داشتند؟
بر اساس اسناد لانه جاسوسی در این مقطع مهم و سرنوشت ساز، آمریکا سه راهبرد در قبال انقلاب اسلامی داشته است که به شرح زیر است:
الف) حمایت قاطع از رژیم پهلوی تا آخرین لحظه؛
ب) نفوذ در انقلاب اسلامی و تقویت و برکشیدن جریان همسو با آمریکا؛
پ) تقابل با انقلاب اسلامی و تلاش در جهت براندازی آن.

در مطالب پیش رو با تکیه بر اسناد لانه جاسوسی، به تشریح راهبردهای فوق پرداخته و در صورت لزوم به تحلیل ها و خاطرات مقامات آمریکایی در آن مقطع از جمله سایروس ونس، وزیر خارجه، برژینسکی مشاور امنیت ملی و سولیوان، سفیر آمریکا در ایران نیز رجوع خواهد شد.

موج چهارم جنگ نرم

۷۵,۰۰۰ تومان

در فصل اول، سازمان معنایی جنگ نرم بحث می شود. ابتدا مفاهیم قدرت نرم، جنگ نرم و نفوذ، از حیث فرهنگ دانش واژه و برداشت ها و دیدگاه ها درباره این مفاهیم بررسی می شود و سپس شبکه مفهومی جنگ نرم، قدرت نرم و نفوذ مشخص می گردد.

در فصل دوم، به تبارشناسی تاریخی نبرد نرم می پردازد. در این فصل نشان می دهیم که نبرد نرم از حیث تاریخی، چهار موج دارد. نقطه آغاز موج چهارم نبرد نرم پس از فروپاشی نظام دو قطبی است و نشان داده می شود که موج چهارم از جنبه های مختلف با دوره های گذشته نبرد نرم متمایز است.

فصل سوم، درباره نظریه ها و رهیافت های علمی که پشتوانه نظری موج چهارم نبرد نرم اند، بحث می کند.

فصل چهارم، به مختصات و سازه های موج چهارم نبرد نرم می پردازد. در این فصل، ماهیت شناسی، هدف و غایت شناسی، فرآیند شناسی، آماج شناسی و مقاصد روانی و اهداف رفتاری جنگ نرم بررسی می شود.

فصل پنجم، گونه ها و الگوهای موج چهارم نبرد نرم را بازنمایی می کند. در این فصل نشان داده خواهد شد که جنگ نرم در عصر جدید، بسیار متنوع است. با این وجود می کوشیم مهم ترین الگوهای جنگ نرم در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را شناسایی و تشریح کنیم.

در نهایت فصل ششم کتاب، به نتیجه گیری و اصول دفاع نرم، به همراه پیشنهادهای کاربردی اختصاص یافته است.

چهره پنهان سیاست بازشناسی تحول نفوذ از نیمه پنهان به پنهان و پنهان تر

۱۵۰,۰۰۰ تومان

محتوای این کتاب نشان دهنده این حقیقت است که سیاست را نمی توان با جنبه های آشکار آن تحلیل و قضاوت کرد.
سیاست به مثابه کوه یخی علاوه بر لایه های آشکار و سطحی، لایه های پنهان و عمیقی دارد.
وقتی از لایه های آشکار سیاست عبور کنیم با مقوله نفوذ روبرو می شویم که قلب سیاست و چهره پنهان آن را تشکیل می دهد.
این چهره پنهان سیاست همواره نقش و جایگاه راهبردی در رقابت ها و منازعات سیاسی داشته و عامل تعیین کننده ای در شکست ها و پیروزی ها بوده است، اما در عصر کنونی آنچنان پیچیده و عمیق تر شده است که قادر است بدون حساسیت و چه بسا با احساس رضایت جامعه مخاطب، وارد نظام ادراکی، اعتقادی، عاطفی و گفتمانی آن شده و قلعه و برج و باورهای آن را فتح نماید.
بنابراین بازشناسی مقوله نفوذ در این کتاب در واقع روشی برای آشکار سازی چهره های خفیف و پیچیده سیاست است که برای هر جامعه ای امری ضروری و حیاتی به شمار می آید.