جستجو
دستههای محصولات
- لوح فشرده 14
- کتاب 440
- طب سنتی و اسلامی 4
- ادعیه 2
- ادیان و مذاهب 36
- اخلاق 56
- اعتقادی 80
- امام و رهبری 20
- اقتصاد 12
- خانواده 6
- روان شناسی 35
- جهاد و دفاع 55
- سیاسی 117
- تاریخ اسلام 45
- تاریخ ایران 36
- ترجمه شده 24
- مدیریت 15
- قرآن و حدیث 42
- کودک 19
- فرهنگ 37
- فقه و حقوق 27
- کتاب صوتی 1
نویسنده
- حبیب زمانیحبیب زمانی 1
- حسین بادوام 1
- حسین عبدالمحمدی 3
- حسین علی پور 1
- ابوالقاسم بخشیان 1
- آیت مظفری 1
- عبدالله شمسی 1
- عبدالله ابراهیم زاده 1
- عباسعلی عظیمی شوشتری 1
- علی اصغر الهامی نیا 1
- سید محمد حسینی شاهرودی 1
- سید محمدرضا حسینی 1
- صادق سلیمی بنی 2
- محسن غرویان 1
- محمد خطیبی کوشکک 2
- محمد زاهدی 1
- محمد نصیری 1
- محمدرضا فیاض 1
- محمدعلی محمدی شاهرودی 1
- مجید سلیمانی 1
- مصطفی آخوندی 1
- قدرت الله بهرامی 2
- قاسم واثقی 1
- نعمت الله یوسفیان 3
- نفیسه فقیهی مقدس 1
ویراستار
نمایش 1–18 از 23 نتیجه
شرح صدر
شرح صدر (گشادگی سینه) انسان، از توسعه و بسط روحی او حکایت می کند و به معنای قدرت معنوی او ـ اعم از قدرت عقلی و روحی ـ می باشد. در این میان، اهمیت شرح صدر وقتی آشکار می شود که مشکلات و ناملایمات خود را نشان می دهند. حال اگر در حوزه فعالیتِ سنگینی چون مدیریت، که مدیران برای دستیابی به اهدافِ تشکیلات، سختی های فراوانی را در پیش دارند، شرح صدر و بردباری نداشته باشند، علاوه بر شکست در اهداف، چه بسا اعتبار مدیریتی خویش را نیز زیر سؤال ببرند.
کتاب حاضر، خلاصه ای است از کتاب «اخلاق مدیریت»، نوشته آقای «قاسم واثقی» که در آن نخست، سخنی کوتاه درباره صلاحیت های اخلاقی مدیران از دیدگاه اسلام آمده و سپس درباره فضیلت اخلاقی شرح صدر و نقش آن در مدیریت توضیح داده شده است. آن گاه آثار شرح صدر بیان شده و در پایان عوامل تقویت شرح صدر معرفی شده است.
دولت در عصر غیبت
موضوع کتاب حاضر، بررسی و ارزیابی ویژگی های دولت اسلامی در عصر غیبت و طرح موضوعات پیرامونی آن است.
رابطه دین و سیاست، حاکمیت در اسلام، اصل ولایت فقیه، ماهیت و نظرات پیرامون آن، نحوه تعیین رهبر در مکتب تشیع، وظایف و اختیارات رهبری در عصر غیبت و نقش و جایگاه مردم و بالاخره تمایزات نظام ولایت فقیه با نظام های استبدادی مبتنی بر لیبرال دموکراسی و سوسیالیسم، از جمله موضوعاتی است که ضمن نه فصل، بدان ها پرداخته شده است.
استفاده از دست آوردهای علمی روز در علم مدیریت، حقوق اساسی و علوم سیاسی و تکیه بر ادله و منابع فقهی و کلامی شیعه، از جمله ویژگی هایی است که برای این اثر، شمرده شده است.
فصل پایانی کتاب نیز، عهده دار پاسخ به شبهات مرتبط، شده است.
حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی
احزاب و تشکل های سیاسی به عنوان مولود جریانات فکری، سیاسی و طبقاتی، ابزاری کارآمد در عرصه های مختلف بخصوص حوزه سیاست محسوب گشته و در تحولات مختلف قبل و بعد از انقلاب نقش ایفا کرده اند.
حزب مشارکت نیز یکی از این احزاب است که به لحاظ زمانی در مقطعی کوتاه از تاریخ انقلاب پدیدار شد و به لحاظ فکری متاثر از گفتمان ها و جریانات عمده اعم از اسلامی، لیبرال و حتی چپ بود.حلقه کیان یکی از خاستگاه های اصلی آن محسوب می شود.
بنابراین قضاوت مولفان در این اثر بر اساس حرکت کلی حزب و اعضای اصلی تاثیر گذار آن است که بیشتر حلقه کیانی بوده اند.
احکام حکومتی
این اثر در شش فصل : کلیات (تعریف احکام حکومتی و جایگاه آن در میان انواع احکام)، تبارشناسی حکم حکومتی، مبانی فقهی حکم حکومتی، ضوابط صدور حکم حکومتی، قلمرو حکم حکومتی، الزامات حکم حکومتی، تدوین یافته است. هدف پدیدآورنده، نقش فوق العاده و منحصر به فرد احکام حکومتی در نظم بخشیدن به امور اجتماعی و وجه الزام آور برای همه شهروندان و آشنایی با ماهیت و مبانی احکام حکومتی بوده است که در این کتاب به رشته تحریر درآمده است.
احکام اقتصادی خانواده
این کتاب به موضوع احکام اقتصادی بانوان پرداخته و پاره ای از احکام مالی و اقتصادی زنان را در عرصه زندگی خانوادگی به بحث گذاشته است.این کتاب از هشت فصل با عناوین کلیات، استقلال اقتصادی زن، مهریه، نفقه، وصیت وارث، اشتغال زنان، حقوق متعلق به اموال زوجه و تدبیر منزل تشکیل شده است.
احکام روابط اجتماعی زن و مرد
در ابتدای کتاب مطالبی در باره موقعیت اجتماعی زن بیان شده و بعد احکام نگاه، پوشش، ارتباطات تحصیلی و شغلی مردان و زنان آورده شده و همه موارد بر اساس نظرات امام خمینی و مقام معظم رهبری تنظیم گردیده است و در صورتی که اختلافی بین نظرات باشد در پاورقی ها ذکر شده است. به لحاظ اهمیت موضوع در برخی صفحات نظر دیگر مراجع تقلید و استفتائاتی که نویسنده شخصا از دفتر مقام معظم رهبری داشته است آورده شده است.
اسوه های مدیریت و فرماندهی
اثر حاضر، بیان زندگینامه و شخصیت برخی از «فرماندهان» مشهور صدر اسلام و اصول فرماندهی نظامی به کار گرفته شده توسط آنان است. در این اثر در سه بخش به معرفی فرماندهان نظامی در عصر حیات پیامبر اسلام (ص)، سرداران عصر حکومت امام علی (ع) و دلاوران صحنه عاشورا پرداخته شده و چگونگی رزم آوری و فرماندهی آنان، نقش آنان در صحنه های نبرد و رشادت ها و در نهایت نحوه شهادت آن ها در میدان جنگ شرح داده شده است.
نگارنده این فرماندهان را اسوه تلاش، جهاد، ایثار و تندیس پاک تقوا معرفی کرده و حضور آنان در جبهه های جنگ در صدر اسلام را تعیین کننده ارزیابی کرده و اصول جنگ آوری و فرماندهی را از سیره نظامی آنان استخراج نموده است.
اصول پنجگانه اعتقادی
اثر حاضر، به تبیین مختصری از اصول معارف اسلامی بر مبنای دلایل عقلی و نقلی در قالب بیست درس پرداخته است.
عناوین درس های بیست گانه عبارت اند از: جهان بینی؛ اثبات وجود خدا راه فطرت و راه عقل؛ توحید؛ صفات خدا؛ لزوم بعثت پیامبران؛ ویژگی پیامبران؛ راه های شناخت پیامبران؛ ختم نبوت؛ امامت و خلافت؛ امامت از دیدگاه قرآن؛ شایستگان مقام امامت؛ ابلاغ امامت؛ شئون امامت؛ غیبت و انتظار؛ استمرار امامت؛ اثبات معاد؛ نقش سازنده اعتقاد به جهاد؛ برزخ؛ قیامت.
راهکارهای حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس
اینک با گذر از دهه های نخست انقلاب و تولد نسل های جدید، «گسست فرهنگی و معنوی نسل ها»، جدی ترین آفتی است که جامعه اسلامی و نسل های نو را تهدید می کند. از سویی، کذرزمان و دور شدن جامعه از سال های دفاع مقدس و فضای ایثار و شهادت، ارزش های دینی، فرهنگ و معنویت را کمرنگ می کنند؛ و از سوی دیگر، دشمنان نظام مردم سالار دینی از فاصله ی میان نسل ها و ناآشنایی و آگاهی کم آنان از ارزش ها و آرمان های نسل اول انقلاب استفاده کرده، به استحاله فرهنگی و ارزشی در جامعه اسلامی دست می زنند. از این رو، ضرورت دارد برای انتقال و نهادینه سازی ارزش های سال های دفاع مقدس راهکارهایی اندیشیده شود.
پرسش اساسی نوشتار حاضر این است که «چه راهکارهایی را برای حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس می توان از آموزه های اسلامی و اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری به دست آورد؟»
عناوین فصول این کتاب:
فصل اول: کلیات
فصل دوم: راهکارهای کلی حفظ و نشر ارزش ها
فصل سوم: راهکارهای ویژه نشر ارزش ها
فصل چهارم: رسالت روحانیان
راهنمای پرواز در فضای جوانی
جلوههایی از آداب «سیر و سلوک» برای جوانان است. نوشتار حاضر بر پایه هشت فصل استوار شده است. در فصل اول مباحثی چون: نگاه کلی به جوان و جوانی، عقل جوانی، جوان در کشاکش عقل و احساسات و غریزه جنسی مطرح شده است. در فصل دوم گرایش به فضایل و نیکیها و گرایش به دینداری و اجابت دعوت انبیاء آمده است. در فصل سوم، خودشناسی و شناخت استعدادهای خاص خود، پرورش و رشد عقل، کار و کوشش و واقعیتپذیری آمده است. در فصل چهارم شناخت جوان و دردهای او و همچنین آفات و موانع موفقیت جوان بررسی شده است. در فصل پنجم، ابعاد مختلف زیباییهای دین و جذب جوانان معرفی شده است. در فصل ششم اعتماد به نفس و در فصل هفتم دوستی و دوستیابی جوان بررسی شده است. در فصل پایانی نیز شادی و شادابیهای جوانان مورد دقت قرار گرفته است.
جامعه روحانیت مبارز
معرفی کتاب
در این کتاب نویسندگان علاوه بر معرفی «جامعه روحانیت مبارز» به تاریخچه، مبانی فکری، دیدگاهها، مواضع، جایگاه آن در جامعه ایران و عملکردهای آن قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی میپردازند. عمده اطلاعات تحقیق حاضر از طریق بررسی بیانیههای رسمی و انجام مصاحبه با اعضای شورای مرکزی این تشکل روحانی و دیگر صاحبنظران گردآوری شده است. نویسندگان کتاب در حین گردآوری اطلاعات با محدودیتهایی مواجه بودهاند، از جمله سختی برقراری ارتباط با اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت در اغلب موارد و عدم تمایل برخی از آنها برای در اختیار قرار دادن اطلاعات و نیز عدم دسترسی آسان و سریع به منابع دست اول، که رسیدن به نتیجه پژوهش را سرعت میبخشید، اما تلاش نویسندگان و همکاری دیگر اعضای جامعه روحانیت، سختیها را آسان نموده است.
به گواهی تاریخ، جریان اسلامی نقش مهمی را در تحولات سیاسی، اجتماعی در ایران معاصر داشته است. جریان اسلامی به رهبری روحانیت، در عصر دیکتاتوری رضاشاه، دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشت. رضاشاه مصمم بود با کمک قدرتهای استعماری به ویژه انگلیس و روشنفکران سکولار، به گمان خود اسلام، تشیع و روحانیت را ریشهکن کند. با سقوط استبداد رضاشاهی، پهلوی جدید کوشید، چهره نظام رضاشاهی را بهبود ببخشد.
جریان اسلامی از این فرصت و نیز از جوانی و بیتجربگی محمدرضا، استفاده لازم را برد و به سرعت خود را بازسازی کرد. در همین دوران جریانهای دیگری چون جریان های مارکسیستی و ملیگرا نیز تلاش خود را برای به دستگیری قدرت آغاز کردند. جریان مارکسیستی به پشتوانه نیروهای اشغالگر شوروی حداکثر توانستند نمایندگانی معدود در مجلس و چند وزیر در کابینه وارد کنند، امّا نیروهای ملیگرا با کمک جریان اسلامی به رهبری آیت الله کاشانی زمام دولت را به دست گرفتند. امّا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آنان را از صحنه قدرت حذف کرد. پس از کودتا و سرکوب شدید جریانهای مخالف جریان سلطنت، فضای یأس بر بسیاری از نیروها حاکم شده بود. در این میان برخی جوانان رادیکال راه مبارزه با رژیم پهلوی را مبارزه مسلحانه دیده و بدان روی آورده بودند. عدهای دیگر نیز به مبارزه پارلمانی دل خوش کرده بودند.
در این زمان جریان اسلامی مرجعیت و روحانیت شیعه ابتدا به نصیحت، نامه، توصیه، پیامهای هشدار دهنده و انتقاد، بر اساس وظیفه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر نسبت به محمدرضا پهلوی اقدام کردند. اما وقتی به نتیجه نرسیدند و به تصمیم و نقشه رژیم برای خارج کردن اسلام از سیاست و جامعه پی بردند، آنان نیز تلاش برای سقوط نظام سلطنتی را آغاز کردند. با آشکار شدن نیّت پهلوی دوم برای مبارزه با اسلام در جریان لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در سال ۱۳۴۱، امام خمینی(ره) نیز از همان سال مبارزهای بنیانی را علیه رژیم پهلوی آغاز کرد.
بیگمان در شرایط استبداد پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و در حالی که سکولاریزم حاکمیت خود را در کشور و حتی حوزههای دینی گسترانده بود، در نظر بعضی شکست رژیمی چنان قدرتمند کاری ناممکن مینمود، چون علاوه بر رهبری امام خمینی(ره) حرکت انقلابی نیازمند کادر فعالی از نیروهای جان بر کف بود که بتواند تا زمان به ثمر رسیدن نهضت، انواع سختیها اعم از نیش و کنایههای متحجرین و منفعلین، تا زندان و شکنجه و تبعید را به جان بخرند.
تردیدی نیست که درک جایگاه «روحانیت مبارز» شیعه در نهضت اسلامی اخیر مبتنی بر شناخت جریانهای درون روحانیت در آغاز نهضت امام خمینی(ره) است. گفتنی است که جریان اسلامی در درون خود از دو نوع تشکل سیاسی برخوردار بوده است:
اول: تشکلهای روحانی همچون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و روحانیت مبارز،
دوم: تشکلهای غیر روحانی امّا مرتبط با روحانیت، همچون فدائیان اسلام، هیئتهای مؤتلفه اسلامی و مانند آنها.
از دیدگاه نویسندگان کتاب تشکلهای روحانی در سال ۱۳۴۱ شامل چهار گروه متمایز به شرح زیر بود:
۱. روحانیت انقلابی: که در رأس و رهبری آن امام خمینی(ره) قرار داشت و با احساس تکلیف نسبت به اجرای احکام و ارزشهای اسلام و برپایی حکومت اسلامی با رژیم پهلوی مبارزه میکرد.
۲. روحانیت وابسته به حکومت پهلوی: این گروه به شدت از محمدرضا پهلوی به عنوان تنها پادشاه شیعه حمایت میکردند، با دربار پهلوی رابطه داشته، دعاگوی رژیم بودند و با گروه اوّل به شدت مخالفت میکردند.
۳. روحانیت میانه رو: این بخش از روحانیون گرچه با استبداد موافق نبودند، امّا به سقوط رژیم پهلوی نیز اعتقاد نداشتند. آنان تلاش میکردند تا رژیم به قانون اساسی مشروطه عمل کند.
۴. روحانیون غیر سیاسی: این گروه از روحانیان به شدت از ورود و دخالت در سیاست پرهیز میکردند.
آنان تمام تلاش خود را به تحصیل، تدریس، و بیان مسائل اخلاقی و معنوی معطوف کرده بودند. آن چه امروز با عنوان «جامعه روحانیت مبارز» میشناسیم، تشکلی برآمده از همان روحانیت به رهبری امام خمینی(ره) است که علاوه بر جذب بخشهای دیگری از روحانیت به نهضت اسلامی، در آگاه سازی مردم و هدایت جریان مبارزه به پیروی از امام و تثبیت جایگاه رهبری نقش اساسی داشته است. در سال ۱۳۵۶، تعدادی از یاران و شاگردان امام به تشکل این گروه رسمیت بخشیدند و در تحولات سال ۱۳۵۷ با توجه به حضور در پایتخت، اقدامات سرنوشت سازی انجام دادند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مقابل بحرانها و مشکلات اوایل انقلاب ایستادند و در تثبیت نظام اسلامی در عرصههای مختلف فکری و اجرایی فعالانه کوشیدند. بر این اساس با توجه به نقش جامعه روحانیت در بنیانگذاری، استمرار و پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیری که در سرنوشت جامعه ایران دارد، شناخت بیشتر و علمیتر آن ضروری است.
کتاب جامعه روحانیت مبارز شامل هشت فصل است.
عناوین این کتاب 376 صفحه ای عبارت است از :
کلیات (معرفی جامعه روحانیت) تاریخچه و تحولات، مبانی فکری جامعه روحانیت مبارز، اهداف و سیاست ها، عملکرد جامعه روحانیت، میزان حضور جامعه روحانیت در ارکان نظام، ائتلاف و مشارکت سیاسی جامعه روحانیت، پایگاه اجتماعی جامعه روحانیت.
در بخش «تاریخچه و تحولات» انشعاب مجمع روحانیون مبارز و آغاز اختلاف دیدگاه در میان گروهی از روحانیون مورد اشاره قرار گرفته است: بدنبال اختلافات در درون جامعه روحانیت سه تن از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز احساس کردند که امکان فعالیت با دیگر اعضای جامعه روحانیت تحت یک تشکل واحد را ندارند. بر این اساس در آستانه انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی در فروردین سال 1367 افراد یاد شده ضمن انشعاب از تشکل قبلی خود، با موافقت امام خمینی(ره) تشکل جدید «روحانیون مبارز تهران» را که بعدها به مجمع روحانیون مبارز معروف گشت به همراه تعداد دیگری از روحانیون که عمدتا از اعضای دفتر امام بودند، تاسیس کردند. آنچه که بهانه انشعاب قرار گرفت لیست نامزدها برای مجلس سوم بود. در رای گیری شورای مرکزی جامعه، آقایان حجازی، هادی غفاری و سید محمود دعایی که مورد حمایت طیف آقای کروبی در جامعه روحانیت بودند، اکثریت لازم را برای قرار گرفتن در لیست نامزدها کسب نکردند. اصل آن بود که آنان به خرد جمعی احترام می گذاشتند، اما با توجه به اختلاف دیدگاهی و در اقلیت بودن ترجیح دادند که انشعاب کنند.
در بخش پیوست ها و ضمائم زندگینامه بیست و شش تن از اعضای آن، اساسنامه اولیه و اساسنامه دوم و تشکیلات جامعه روحانیت در تهران و اساسنامه فعلی آن مورد اشاره قرار گرفته است. نویسندگان کتاب خود اذعان نموده اند تحقیق حاضر خالی از عیب و نقص و مبرا از انتقاد علمی نیست. هرچند کتاب از معدود منابع موجود در خصوص جامعه روحانیت مبارز است و این خود ویژگی اصلی آن بنظر می رسد، اما نگاه جانبدارانه کتاب به این تشکیلات، بدون در نظر گرفتن نقدهای سایر تشکل های اسلامی به جامعه روحانیت مبارز از جمله ضعف های کتاب محسوب می گردد.
آخرت گرایی
این نوشتار با موضوع معادباوری و آخرت گرایی تهیه و تنظیم گردیده است. آنچه در هشت فصل این کتاب می خوانید: مفهوم شناسی بعد از کلیات مبحث، سفر اخروی و منازل آخرت، اهمیت و آثار تربیتی آخرت باوری، عوامل آخرت گرایی، موانع آخرت گرایی در فصل چهارم کتاب آمده است، آثار فردی و خانوادگی آخرت گرایی، آثار اجتماعی و فردی و سیاسی و سازمانی، موضوع جهاد و شهادت طلبی به عنوان اوج آخرت گرایی، و در فصل آخر آخرت سازی و آباد کردن عالم برزخ و قیامت و بهشت آمده است.
زمینه های قیام امام حسین (ع) – جلد دوم (سیاسی و شخصیتی)
در این کتاب اجمالا عوامل و زمینه های تحقق نهضت عاشورا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. چه اینکه در این باره مطالب گوناگونی ابراز شده است و هر کس از زاویه خاصی به این نهضت الهی نگریسته، مطالبی اظهار کرده است و کمتر اثری ملاحظه شده است که به مجموع عوامل و علل پرداخته باشد. لذا این مساله مقتضی تحقیقی جامع و همه جانبه بود.
در جلد اول این کتاب، زمینه های فرهنگی و اجتماعی نهضت عاشورا و در جلد دوم، زمینه های سیاسی و شخصیتی تجزیه و تحلیل شده است.
زمینه های قیام امام حسین (ع) – جلد اول (فرهنگی و اجتماعی)
در این کتاب اجمالا عوامل و زمینه های تحقق نهضت عاشورا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. چه اینکه در این باره مطالب گوناگونی ابراز شده است و هر کس از زاویه خاصی به این نهضت الهی نگریسته، مطالبی اظهار کرده است و کمتر اثری ملاحظه شده است که به مجموع عوامل و علل پرداخته باشد. لذا این مساله مقتضی تحقیقی جامع و همه جانبه بود.
در جلد اول این کتاب، زمینه های فرهنگی و اجتماعی نهضت عاشورا و در جلد دوم، زمینه های سیاسی و شخصیتی تجزیه و تحلیل شده است.
زمینه های قیام امام حسین (ع) (دوره دو جلدی)
در این کتاب اجمالا عوامل و زمینه های تحقق نهضت عاشورا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. چه اینکه در این باره مطالب گوناگونی ابراز شده است و هر کس از زاویه خاصی به این نهضت الهی نگریسته، مطالبی اظهار کرده است و کمتر اثری ملاحظه شده است که به مجموع عوامل و علل پرداخته باشد. لذا این مساله مقتضی تحقیقی جامع و همه جانبه بود.
در جلد اول این کتاب، زمینه های فرهنگی و اجتماعی نهضت عاشورا و در جلد دوم، زمینه های سیاسی و شخصیتی تجزیه و تحلیل شده است.
زندگی در صلح از دیدگاه قرآن
تبیین اهتمام اسلام به «زندگی صلحمدار» است. نویسنده در نوشتار حاضر کوشش کرده تا گوشههایی از محورهای اهتمام دین اسلام نسبت به اصلاح مجتمع بشری بر اساس صلح و دوری از ناهمگونیها و تشتت و نزاع را تشریح و تبیین نموده و راهبردهای قرآنی آن را در گسترش فرهنگ عدالت و صلح در جوامع ارایه نماید. بر اساس این نوشتار، آموزههای دین علاوه بر طرح استراتژی صلحمدارانه، مبتنی بر ارایه راهبردهای موثر در گسترش صلح و سلم است؛ بهگونهای که همگان بتوانند از قانون جامع عدالت دینی برخوردار شوند و با زندگی در صلح از دستاوردهای متعالی حیات انسانی و حیات طیبه بهرهمند گردند.
سازمان مجاهدین خلق (منافقین)
در تاریخ معاصر ایران یکی از سازمان ها که در دهه 1340 بر اثر التقاط بین مارکسیسم و اسلام شکل گرفت سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود. این سازمان محتوا را از مارکسیسم و قالب را از اسلام اخذ نمود به این صورت که این گروه به علت عدم اطلاع از اسلام در مطالعات خود به این نتیجه رسید که مارکسیسم به دلیل شعارهای مساوات طلبانه و توزیع ثروت به انقلاب نزدیک تر است. لذا مارکسیسم را در ابعاد اقتصادی، نوع نظام سیاسی و علم انقلاب پذیرفت و جنگ های چریکی مارکسیستی را الگوی خویش قرار داد.
فصل های این کتاب که به بررسی تاریخچه این سازمان می پردازد به شرح زیر است:
فصل اول: در ابتدای این تحقیق، قلمرو فعالیت، بنیان گذاران، خط مشی سازمان و امتیازات آن نسبت به سایر تشکلات بیان می گردد.
فصل دوم: ویژگی های شخصیتی رهبران، نحوه سازماندهی، عضوگیری، تامین مالی و رویدادهایی که منجر به درگیری مسلحانه علنی و گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی گردیده در بحث تاریخچه بیان می شود.
فصل سوم: در بحث مبانی فکری، با هویت ایدئولوژیکی واقعی سازمان، عدم اعتقاد آنها به اصول دین و اعتقاد آنها به اصول مارکسیسم آشنا می شویم و به صورت مبسوط و با استفاده از کتاب های اصلی خود سازمان موارد التقاط ذکر می شود.
فصل چهارم: در این فصل دیدگاه های سازمان درباره اسلام، نظام اسلامی، امام، روحانیت، ولایت فقیه، قانون اساسی و جنگ تحمیلی ارائه می شود.
فصل پنجم: محبوبیت اجتماعی سازمان قبل از ارتداد و دلایل آن، چگونگی ترکیب جمعیتی سازمان از لحاظ سن، شغل و .. قبل و بعد از انقلاب و دلایل افت محبوبیت پس از ارتداد و جنگ مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی در فصل مربوط به پایگاه اجتماعی می آید.
فصل ششم: در فصل پایانی، عملکرد سازمان در ابعاد آموزشی، سیاسی، نظامی و امنیتی در دو مقطع قبل و بعد از انقلاب به صورت مبسوط بیان و بررسی می شود.
سیره اخلاقی – تربیتی امام خمینی (قدس سره)
این اثر به بررسی سیره ی اخلاقی – تربیتی امام خمینی (ره) می پردازد. عناوین پنج فصل کتاب عبارتند از: «مبانی و دیدگاه های اخلاقی، تربیتی امام خمینی»، «اصول و روش های اخلاقی، تربیتی امام»، «امام احیاگر ارزش های اخلاقی» و «برجستگی های اخلاقی امام (ره)». ضمن آن که در بخش آغازین کتاب، مباحثی در خصوص «اهمیت تربیت»، «ضرورت تربیت»، «موضوع تربیت» و «هدف تربیت» مطرح گردیده است.