عزت الله معتمد

در حال نمایش 8 نتیجه

حمایت از کالای ایرانی: خودباوری و استقلال

۶۵,۰۰۰ تومان

این کتاب به بحث پیرامون حمایت از کالای ایرانی می پردازد. در فصل اول به تبیین کلیات و مفاهیم بنیادین اشاره شده است. ذیل این موضوع پیشینه حمایت از تولید داخلی در ایران و خارج از کشور، اهمیت و ضرورت این موضوع را نیز تبیین می کند.

در فصل دوم به بررسی مبانی و اصول حمایت از کالای ایرانی پرداخته شده است. در فصل سوم به تبیین عرصه ها، ظرفیت ها، الزامات و آثار و نتایج حمایت از کالای ایرانی اشاره شده است. در ادامه ی فصل چهارم به تبیین چالش ها و موانع حمایت از کالای ایرانی از حیث اقتصادی، سیاسی و فرهنگی پرداخته شده است و نهایتا فصل پنجم به ارائه ی راهکارهای حمایت از کالای ایرانی اختصاص یافته است.

حقیقت ماندگار – کتاب دوم: میراث حدیثی شیعه (ریشه ها و رویش ها)

۶۵,۰۰۰ تومان

مؤلف کتاب را در سه بخش نوشته است که نقل حدیث در عصر رسالت و پس از آن، سرچشمه علم پیشوایان شیعه و چگونگی شکل گیری و تدوین حدیث شیعه عنوان های مطالب این کتاب هستند.

نگارنده در مقدمه بخش اول کتاب درباره نزول قرآن و نگارش آن در زمان پیامبر چنین می نویسد:

همواره پیرامون آیات، پرسش های از آن حضرت پرسیده می شد و آن جناب بیاناتی می فرمودند که برخی از آنها جنبه تفسیر و تشریح آیات را داشت و برخی شامل تفصیل و تشریح احکام و قوانین قرآن و گاه بیان شان نزول آیات و سوره های می شد؛ در طول این مدت، به ویژه پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه که قوانین اسلام در احوال فردی و شئون اجتماعی راه توسعه را می پیمود، حضرت ابتدا یا پس از پرسش مسلمانان، بیاناتی در یکی از این زمینه ها ارائه می فرمودند: عقاید، اخلاق، عبادات، قوانین اجتماعی، مدنی، جنایی، کیفری، اخلاق شخصی، آداب معاشرت، کیفیت تشکیل خانواده، سلوک عملی و تشویق به تحصیل فضایل. این سخنان برنامه مسلمانان شمرده می شد و از این رو به آن اهمیت می دادند و در گوش سپردن به آن دقت و همت داشتند.

بدیهی است تا پیامبر اکرم خود در میان مردم بودند و دسترسی به این واسطه میان خدا و مردم در انتقال پیام و خواست الهی به سهولت میسر می شد، پس اهمیت حدیث چنان که باید مشهود نبود. با رحلت حضرت، مردم احساس کردند نیاز بیشتری به احادیث پیامبر دارند؛ از این رو نویسنده درباره اهمیت نگارش و دریافت حدیث بعد از پیامبر در شیعه و اهل سنت چنین نوشته است:

پس از قرآن، دومین مرجع برای شناخت احکام و عقاید دینی، سنت و حدیث پیامبر است. افزون بر اجمال در آیات قرآن، برای دریافت درست مفاهیم وحی، به ویژه آیات متشابه که زمینه برداشت های گوناگون و اختلاف مفهومی در آن گسترده تر است، نیاز به سنت و تبیین معصوم نمود بیشتری می یابد. این نیاز با دو رویکرد پاسخ داده شده:

1- شیعه: با توجه به روایت«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» دایره این مرجعیت را منحصر در عترت نبوی که تعین یافته بود دانستند و مرجعیت مطلق دینی اصحاب را با استناد به آیات و روایات نپذیرفتند.

2-اهل سنت: اهل سنت برای حل این مسئله عمل اصحاب را به سنت رسول خدا ضمیمه کردند. در توجیه این سخن گفته شد: اصحاب با پیامبر بودند و به آنچه از ایشان شنیده بودند عملی کردند و حضرت خود بر اعمال آنها نظارت داشتند؛ علاوه بر این که اصحاب عدول امت به شمار می رفتند و عمل آنان برای دیگران حجت بود و آنچه را طبقه تابعین از اصحاب می شنیدند برای دیگران نقل و روایت می کردند. این گونه حدیث ایجاد و متداول و از برخی به برخی دیگر نقل شد و همدوش قرآن، ملاک عمل مردم و راهنمای امت قرار گرفت.

در ادامه نویسنده عناوین بخش دوم کتاب را چنین برمی شمارد:

دستورهای الهی از دیدگاه اهل بیت، هدایت الهی و لزوم استمرار آن، قرآن و راهنمایی به هدایت کنندگان، معیار دانش و آگاهی در شناخت یابی به امام، اتفاق فریقین بر دانش گسترده اهل بیت، منزلت امام علی نزد رسول خدا، پیشوایان شیعه و ادعای آگاهی انحصاری، خاستگاه دانش امام به قرآن و سنت و دانش اختصاصی امام به آن.

وی همچنین درباره منزلت امام علی نزد رسول خدا چنین می نویسد:

جایگاه امام علی نزد پیامبر را می توان با مروری بر گزارش ها و روایات فراوان طرح شده در این حوزه از زبان امام علی و دیگران به دست آورد. امام علی در بیان جایگاهشان نسبت به پیامبر بیان می کنند: «هیچ یک از اطرافیان پیامبر منزلت و جایگاه مرا نزد پیامبر نداشتند؛ من هر سحرگاه نزد ایشان می رفتم.» خلیفه اول نیز با تایید این سخن، امام علی را نزدیک ترین افراد به پیامبر و کسی که در چشم پیامبر از همه بزرگ تر بود و آن که بیشترین بهره را از پیامبر برد معرفی کند.

نتیجه این پیوند گسترده آن گونه شد که حضرت خود را دانش آموخته ممتاز و کامل مکتب پیامبر می دانستند و از مسلمانان می خواستند پرسش های خود را با ایشان در میان بگذارند.

نتیجه بهره گیری فراوان از پیامبر نشر و انتقال آن در قالب الفاظ علوی به نسل های پیش رو بود. بر این اساس تبلور استفاده کامل از محضر رسول خدا را می توان در سخنان و روایات نقل شده از امام علی ملاحظه داشت و ریشه گفتار امام علی را در سخنان و تعالیم رسول خدا جست وجو نمود.

حقیقت ماندگار – کتاب اول: تاریخ تشیع

۶۵,۰۰۰ تومان

مؤلف کتاب را در هشت فصل نوشته است که کلیات، مؤلفه های شیعه، شکل گیری هسته اولیه شیعه، شیعه در عصر خلفا، شیعه در عصر امام حسن تا امام سجاد، شیعه در دوران امام باقر تا عصر غیبت، جریان ها و فرقه های شیعه و چرایی شکل گیری آنها و شیعه از عصر آل بویه تا عصر صفویه عنوان های مطالب این کتاب هستند.

همچنین نگارنده در مقدمه کتاب درباره حقانیت تسنن و تشیع و اینکه کدام از این دو بر حق است چنین آورده است:

به نظر می رسد، یکی از معیارهای مهم برای شناخت حقانیت هر مذهب نگاه به تاریخ ظهور و تقدم تاریخی آن است؛ از این رو تاریخ به عرصه دین و مذهب پا نهاده و میان آن دو پیوندی جدی و گسست ناپذیر پدید آمد. پیوندی که تا امروز تداوم دارد و هر روز به دلیل نیاز روزافزون دین پژوهان به شناخت دقیق تر از چکونگی ظهور تاریخی هر دین، مستحکم تر می شود. هر یک از دو مذهب شیعه و سنی برای دفاع از حقانیت تاریخی خود دست به کار شده، با ارائه آثاری اعم از کتاب، رساله، مقاله، ردیه، جوابیه، نقد و تحلیل و کنفرانس و همایش، نهضتی علمی در این عرصه پدید آورده اند.

پس برای پی بردن به اصالت و حقیقت هر چیز، باید به زمان و علل ظهور آن توجه کرد، چنانکه در شناخت حقیقت شیعه نیز باید چنین کرد؛ لذا نویسنده در صفحه 75 این کتاب پیدایش شیعه را از زمان پیامبر می دانند و چنین توضیح می دهد:

پیدایش شیعه از به عصر پیامبر باز می گردد. از شأن نزول و تفسیر برخی آیات قرآن و روایات که شیعه و سنی درباره حضرت علی و پیروان او نقل کرده اند، درمی یابیم که هسته نخستین تشیع و اساس آن را خداوند در قرآن کریم نشاند و پیامبر اکرم در طول دوران رسالتش آن را آبیاری کرد و پروراند تا آنکه شجره طیبه ای گردید و در زمان آن حضرت به ثمر نشست؛ به همین سبب برخی که نام آنها خواهد آمد در زمان پیامبر به «شیعه» معروف بودند. اینان انتخاب خلیفه را پس از پیامبر در سقیفه مردود دانستند و با استناد به احادیث پیامبر گفتند، پیامبر جانشین خود را در زمان حیاتش و پیش تر تعیین و معرفی کرده است.

در ادامه آقای شاکر در فصل هشتم که عنوان آن شیعه از عصر آل بویه تا عصر صفویه است به درآمیختن مذهب و سیاست می پردازد و چنین می نویسد:
پادشاهان سلسله صفویه با درآمیختن سیاست و مذهب، توانستند حکومت واحدی با قدرت عظیم در ایران پدید آورند و به تدریج دست دشمنان مذهبی و سیاسی را از سرحدات کشور کوتاه کنند. با آنکه سلاطین آخر دوران صفویه افرادی ضعیف و سست اراده بودند، دوره 240ساله حکومت آنها، دوران علمای بزرگی چون محقق ثانی، مقدس اردبیلی، شیخ بهایی، ملامحمدباقر مجلسی، محمدتقی مجلسی، میرداماد، ملاصدرای شیرازی، ملا محسن فیض کاشانی، ملاعبدالرزاق لاهیجی و میرزا ابوالقاسم میرفندرسکی ظهور کردند که در فقه، حدیث، فلسفه و تفسیر تبحر تمام داشتند و کتاب های معتبری تدوین کردند.

حقیقت ماندگار – کتاب سوم: عقاید شیعه

۵۰,۰۰۰ تومان

مؤلف کتاب را در شش فصل با عنوان های: توحید از منظر قرآن و روایات، نبوت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، تحریف قرآن از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، امامت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، غلو از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه و مهدویت؛ باور مشترک اسلامی نگاشته و درباره شیعه و عقاید شیعه در مقدمه چنین آورده است:

شیعه مولود طبیعی اسلام است و پیدایش آن نیز نتیجه طبیعی اسلام و نمایانگر اندیشه ای است که دعوت اسلامی در راه رسیدن به کمال مطلوب خود، از طرح آن ناگزیر می باشد. از این رو، تشیع سیمای حقیقی اسلام است که پیشینه آن به عصر نبی اکرم اسلام برمی گردد و بعد از ختم رسالت نیز در خلافت ظاهری امام علی بروز و ظهور یافت. شیعه با الهام از اهل بیت در همه ابعاد به ویژه در بعد اعتقادی، بیش از هر چیز بر کتاب و سنت پیامبر تاکید می ورزد. بر همین مبنا بود که امام علی حاضر نشد در شورای شش نفره به غیر کتاب خدا و سنت رسولش بیندیشد.

در اندیشه شیعه اثناعشری، امام، جانشین و وصی پیامبر قلمداد می شود و آنان هیچ گاه امام را پیامبر نمی دانند و معتقدند که بین آن دو فرق هایی هست. لذا نویسنده در صفحه 73 کتاب درباره فرق بین پیامبر و امام چنین آورده است:

1. از اخبار استفاده می شود که امام تشریع کننده نیست؛ چنان که امام باقر در تفسیر آیه «اَطِیعُوا اللَّهَ وَ اَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْکُمْ» می فرماید: « هِیَ فِی عَلِیٍّ وَ فِی الائِمَّه جَعَلَهُمُ اللهُ مَوَاضِعَ الانبیاء غَیرَ اَنَّهُم لا یُحِلُونَ شَیئاً و لَایحَرِّمُونَهُ »؛ مراد از اولی الامر، امام علی و دیگر ائمه اند. خداوند آنها را در جایگاه انبیا قرار داد؛ با این تفاوت که آنان حلال و حرامی را دریافت نمی کنند.

از تعبیر« غَیرَ اَنَّهُم لا یُحِلُونَ شَیئاً و لَایحَرِّمُونَهُ » تفاوت امام با انبیاء مشخص می شود؛ زیرا بر اساس این روایت، بر انبیاء حلال و حرام نازل می شود؛ ولی بر ائمه چنین معارفی نازل نمی شود.

2. شیعیان معتقدند که اگرچه بر امام الهام می شود و او با عالم غیب ارتباط دارد؛ چنانکه در قرآن چنین الهامی به مادر حضرت موسی نسبت داده شده و آمده است: «و اوحینا إلی ام موسی ان ارضیعه»؛ ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر بده. و این نوع وحی و الهام، با وحی انبیاء متفاوت است؛ زیرا پیغمبر رسماً با عالم غیب تماس دارد و فرشته وحی را می بیند و ملکوت جهان هستی را رؤیت می کند؛ ولی ارتباط امام، به چنین مرتبه ای نیست.

در ادامه، مؤلف عناوین فصل چهارم را چنین برمی شمارد: ویژگی های امام از دیدگاه شیعه، برخورداری از عصمت، افضلیت از دیگران، انتصابی بودن امام، امام و خلیفه بعد از پیامبر، امامت و نزول وحی و امامت و نسخ احکام.

همچنین وی درباره انتصابی بودن امام نیز چنین می نویسد:

قرآن کریم در آیات متعددی، به انتصابی بودن امامت اشاره دارد که به نمونه هایی از آنها اشاره می شود:

1.قرآن می فرماید: « وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً »؛ به خاطر آورید هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود و به او خوبی از عهده آزمایش ها برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم.

خداوند در این آیه، خطاب به حضرت ابراهیم می فرماید: من تو را امام مردم قرار دادم؛ یعنی امامت را خداوند تعیین می کند، نه خلق خدا.

2.قرآن کریم در آیه ای دیگر می فرماید:

« إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی آدَمَ وَ نُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِینَ »؛ خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد. آنها فرزندانی بودند که از نظر تقوا بعضی از بعض دیگر گرفته شده بودند؛و خداوند، شنوا و داناست.

مقصود از «اصطفی» در این آیه همان برگزیدگی و انتصاب از نظر نبوت و رسالت و یا به عبارت دیگر، زعامت و رهبری است. در آیه پس از آدم و نوح، از خاندان ابراهیم و عمران سخن به میان آمده است.

حقیقت ماندگار – کتاب چهارم: فقه شیعه

۶۵,۰۰۰ تومان

حقیقت ماندگار مجموعه ای چهارجلدی در تبیین خطوط کلی حوزه های تاریخ تشیع، میراث حدیثی شیعه، عقاید و فقه شیعه است.این مجموعه می کوشد، افزون بر معرفی و ارائۀ نگاهی کلان به مذهب تشیع، از تلقین باورهای نادرست نسبت به امامیه جلوگیری کند.

در این جلد (فقه شیعه)، به چگونگی شکل گیری فقه امامیه، منابع دست یابی به احکام شرعی، مسئله ی امکان نسخ احکام توسط امام، چیستی تقیه در فقه و دلایل مشروعیت آن و در نهایت تبیین حقیقت تولی و تبری پرداخته شده است. فقه امامیه مبین بایدها و نبایدهای رفتاری در حوزه ی سلوک فردی و اجتماعی و همچنین احکام وضعی است، که مجموعه ای از قوانین، مقررات و احکام شرعی را به نمایش می گذارد.

حقیقت ماندگار (دوره چهار جلدی)

۲۴۵,۰۰۰ تومان

حقیقت ماندگار مجموعه ای چهارجلدی در تبیین خطوط کلی حوزه های تاریخ تشیع، میراث حدیثی شیعه، عقاید و فقه شیعه است.

مؤلف کتاب اول: تاریخ تشیع، را در هشت فصل نوشته است که کلیات، مؤلفه های شیعه، شکل گیری هسته اولیه شیعه، شیعه در عصر خلفا، شیعه در عصر امام حسن تا امام سجاد، شیعه در دوران امام باقر تا عصر غیبت، جریان ها و فرقه های شیعه و چرایی شکل گیری آنها و شیعه از عصر آل بویه تا عصر صفویه عنوان های مطالب این کتاب هستند.

کتاب دوم: میراث حدیثی شیعه (ریشه ها و رویش ها) در سه بخش نوشته شده است که نقل حدیث در عصر رسالت و پس از آن، سرچشمه علم پیشوایان شیعه و چگونگی شکل گیری و تدوین حدیث شیعه عنوان های مطالب این کتاب هستند.

همچنین کتاب سوم: عقاید شیعه، در شش فصل با عنوان های: توحید از منظر قرآن و روایات، نبوت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، تحریف قرآن از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، امامت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، غلو از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه و مهدویت؛ باور مشترک اسلامی نگاشته شده است.

در کتاب چهارم: فقه شیعه، به چگونگی شکل گیری فقه امامیه، منابع دست یابی به احکام شرعی، مسئله ی امکان نسخ احکام توسط امام، چیستی تقیه در فقه و دلایل مشروعیت آن و در نهایت تبیین حقیقت تولی و تبری پرداخته شده است. فقه امامیه مبین بایدها و نبایدهای رفتاری در حوزه ی سلوک فردی و اجتماعی و همچنین احکام وضعی است، که مجموعه ای از قوانین، مقررات و احکام شرعی را به نمایش می گذارد.

تربیت انقلابی؛ چیستی، چرایی و چگونگی

۷۵,۰۰۰ تومان

نوشتار حاضر، به مثابه گامی آغازین در تبیین «تربیت انقلابی»، می باشد.
این کتاب از چیستی، چرایی و چگونگی تربیت انقلابی سخن گفته است تا بتواند راهی را برای پشتیبانی تئوریک، انتقادی و اصلاحگرانه برای این جریان تربیتی بگشاید.

مطالب کتاب در چهار فصل فراهم آمده است؛
فصل اول: کلیات پژوهش
فصل دوم: چیستی تربیت انقلابی
فصل سوم: چرایی تربیت انقلابی
فصل چهارم: چگونگی تربیت انقلابی

پیام هایی از قرآن

۷۰,۰۰۰ تومان

این کتاب حاوی پیام هایی از قرآن کریم است که با استفاده از تفاسیر بزرگان شیعه مخصوصا درس های مفسر گرانمایه علامه جوادی آملی دامت برکاته تدوین شده است. پیام ها دارای ویژگی های ذیل اند:
1. هر پیام یک ایده قرآنی را به خواننده ارائه کرده و یا پرسشی را پاسخ داده است.
2. هر پیام یک مسئله اخلاقی، سیاسی و یا اجتماعی را مورد توجه قرار داده است.
3. مطالب با استنادات قرآنی و روایی و با پردازش اجمالی ارائه شده تا زمینه برای تفصیل آن توسط مبلغان و مربیان وجود داشته باشد.
4. پیام ها به گونه ای گزینش و تنظیم شده اند تا برای اداره جلسات قرآنی که زمان کوتاهی در اختیار مبلغ و مربی قرار دارد قابل ارائه باشند.