قدرت الله فرقانی

نمایش 1–12 از 14 نتیجه

دین، سیاست و مدیریت

۷۵,۰۰۰ تومان

تعیین قلمرو دین در عرصه های گوناگون، ساختارها و نظام مباحث را در آن عرصه ها روشن می سازد. به طور مثال تعیین گسترده دین، ساختار توزیع قدرت در جامعه . نظام سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را بیان می کند و محدوده دخالت عقل جمعی و آرای مردم را در کنار درستورات الهی معین می کند. این مطلب ضرورت کاربردی بودن بحث از قلمرو دین را روشن می نماید.

از این رو، پرسش اساسی ما در این پژوهش این است که از دین چه می خواهیم و در عرصه سیاست و مدیریت، قلمروش تا کجاست؟

بصیرت: چیستی، چرایی و چگونگی

۸۰,۰۰۰ تومان

نویسنده کتاب حاضر را در پنج فصل با موضوع بصیرت، دسته بندی و تدوین نموده است. در فصل اول که پیش نیاز مباحث بعدی می باشد، کلیات و مفاهیم و واژگان مرتبط و مشابه و نزدیک به موضوع مورد بررسی قرار گرفته و عرصه های بصیرت به صورت اجمالی بررسی شده است. در فصل دوم کتاب چرایی و کارکردها و آثار به صورت گذرا بررسی شده و در فصل سوم عوامل بصیرت نظیر تفکر، تدبر در قرآن و یاد خدا و … و فصل چهارم موانع بصیرت مثل هوس های نفسانی، شیطان، دنیا طلبی و … بررسی شده و در فصل آخر راهکارهای ارتقای بصیرت که کاربردی ترین مباحث در آن به خوبی بیان گردیده آمده است.

بهداشت روانی خانواده

۳۵,۰۰۰ تومان

موضوع کتاب حاضر، طرح مباحثی پیرامون «بهداشت روانی» خانواده و چگونگی کاربست آن در محیط خانواده است.

عناوین فصل های متعدد این اثر که بیانگر محتوای آن می باشد به شرح ذیل است: اهمیت و تعریف بهداشت روانی، فشارهای روانی و روش های مقابله، اصول بهداشت روانی، آسیب شناسی روانی، تفاهم و درک متقابل زن و شوهر، تفاهم و درک متقابل والدین و فرزندان، تعادل در محورهای اساسی اداره خانواده، جلوگیری از سرایت مشکلات به درون خانواده، خانواده و آسیب شناسی روابط خویشاوندان، تأمین نیازهای انسانی افراد خانواده، فرزندان و اوقات فراغت، تفریحات سالم و سلامت روان، ویژگی های فرزندان سازگار و ناسازگار، ویژگی های خانواده سالم و سازگار و مقابله با خصلت های زیانبار در روابط خانوادگی.

امامت و رهبری

۵۵,۰۰۰ تومان

کتاب حاضر با عنوان «امامت و رهبری، در هشت فصل تهیه و تدوین گردیده و سعی شده تا مطالب آن متناسب با سطح افکار و نیازهای فکری و عقیدتی برادران و خواهران مسلمان فرهیخته پوینده حق به ویژه نسل جوان تحصیل کرده باشد.

در فصل اول به تبیین مفاهیم و واژه ها پرداخته شده و در فصل دوم؛ امامت از دیدگاه شیعه و سنی بررسی گردیده است. در فصل های سوم تا پنجم امامت در نگاه شیعی تبیین و اثبات شده و در فصل ششم، دلایل اهل سنت بر اثبات خلافت خلفای سه گانه، ارائه و نقد و بررسی گردیده است. در فصل هفتم، امامان دوازده گانه و حضرت مهدی (عج) در روایات شیعه و سنی بحث شده و فصل هشتم به ضرورت حکومت اسلامی در عصر غیبت اختصاص دارد.

راه و رسم جوانی

۱۱,۰۰۰ تومان

نویسنده، کتاب پیش رو را در دوازده فصل به صورت مختصر تهیه و تنظیم نموده است که شامل: مفهوم شناسی جوان و جوانی، جوان و معنویت، جوان و محبوبیت، جوان و دوست یابی، جوان شادی و نشاط، جوان و امیدواری، جوان و بحران هویت، در درس هشتم جوان و نوگرایی، جوان و زیبایی، جوان و غریزه جنسی که در این فصل در مورد دیدگاه های مختلف با محوریت امور جنسی و تولید مثل بحث شده است، فصل یازدهم جوان و دانش اندوزی، و در فصل آخر جوان و حاکمیت دین در جامعه مورد بحث و بررسی از زوایای مختلف قرار گرفته است.

رفتار شناسی خواص در تحولات اجتماعی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه

۱۵,۰۰۰ تومان

تبیین مسایل مربوط به خواص اهل حق و اهل باطل در تحولات اجتماعی می‌باشد که ضمن تشریح مباحث طی سه بخش، به بیان دیدگاه‌های قرآن کریم و نهج‌البلاغه در این موضوع، پرداخته است. مباحثی چون وظیفه خواص اهل حق، علل انحراف خواص، ملاک‌های حقانیت خواص، ویژگی‌های خواص حق‌مدار و ویژگی‌های منحرفین آن‌ها، از مباحث اصلی و مهم این کتاب است. در پایان نیز، سخنان سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران در مورد عوام و خواص، اضافه شده است. در بخش اول که به کلیات بحث اختصاص یافته، به اهمیت این بحث و ثمرات آن نیز، پرداخته شده است.

آسیب شناسی احزاب در جمهوری اسلامی ایران

۵۵,۰۰۰ تومان

رویکردی آسیب‌شناسانه و تحلیلی بر عملکرد «احزاب سیاسی» در نظام جمهوری اسلامی ایران است. آنچه در پژوهش حاضر حایز اهمیت بوده، آسیب‌شناسی و بررسی موانعی از جمله ساختاری، فرهنگی و تاریخی می‌باشد که در مسیر تشکیل احزاب سیاسی وجود دارد. عناوین فصل‌های شش‌گانه این نوشتار به شرح ذیل است: 1- مفاهیم و کلیات، 2- مبانی نظری حزب، 3- احزاب و جریان‌های سیاسی قبل از انقلاب اسلامی، 4- احزاب و جریان‌های سیاسی پس از انقلاب اسلامی از جمله: حزب جمهوری اسلامی، مجمع روحانیون مبارز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه دوم خرداد، جبهه اصول‌گرایان، 5- آسیب‌های نظری احزاب و 6- آسیب‌های احزاب سیاسی در مرحله اول.

گزینش در اسلام (مبانی، اصول و معیارها)

۴۶,۰۰۰ تومان

بررسی مبانی و «شیوه های گزینش» از «دیدگاه فقه» و آموزه های دینی موضوع این اثر می باشد.

نگارنده پس از بیان کلیاتی در این باره، به لزوم جریان شناسی افراد در گزینش تاکید کرده و معتقد است که علاوه بر توجه به سوابق افراد در این، باید بین موارد گوناگون آن فرق قائل شده و از برخی از سوابق باید چشم پوشی نمود.

وی پس از تشریح معیارها و اصولی حاکم بر گزینش، به تشریح «مبانی مشروعیت گزینش» برداشته و دلایل عقلی و نقلی آن را نیز بیان نموده است.

در پایان شیوه های گزینش و چگونگی دستیابی به صلاحیت ها بررسی شده و در این راستا راه هایی مانند: پرسش نامه، تحقیقات، مصاحبه و ارزیابی گزینش مورد توجه قرار گرفته است.

مدیریت جهادی

۱۰۰,۰۰۰ تومان

بیان شاخص‎های مهم مدیریت جهادی و مزایای این نوع مدیریت از منظری قرآنی و روایی و با توجه به تأکیدات آیةالله سید علی خامنه‎ای رهبر انقلاب اسلامی است. در این کتاب به بررسی مبانی و ویژگی‎های مدیریت جهادی و اهمیت و کارکردهای آن در ابعاد مختلف پرداخته شده و و اصول مربوط به آن بیان شده است. نویسنده ضمن ارایه تعریفی لغوی و اصطلاحی از مدیریت جهادی و مفهوم جهاد در عرصه‎های اقتصادی و مدیریتی، به تبیین ویژگی‎های آن مانند: اخلاص، توکل، سعه صدر، صبر و بردباری، حسن خلق، داشتن جوهری رهبری و مدیریت، خطرپذیری، سخت‎کوشی، ایثار در راه خدا، شجاعت و دلیری، تولید علم و دانایی، خلاقیت و نوآوری، مشورت، تکلیف محوری، شایسته سالاری، جوان‎گرایی، بصیرت نافذ، دشمن‎شناسی، اصلاح‎گری، تعظیم شعائر الهی و دینی و … اشاره کرده و آیاتی از قرآن، روایاتی از معصومین و نیز سخنانی از رهبر انقلاب ایران در این موضوع نقل کرده است.

قدرت اسلام و جنگ نرم در اندیشه و سیره امام خمینی (ره)

۳۵,۰۰۰ تومان

کتاب «قدرت اسلام و جنگ نرم در اندیشه امام خمینی (ره)» در سه بخش و دوازده فصل عهده دار تبیین اجمالی اندیشه و سیره امام خمینی در موضوع قدرت دینی و طرح های جنگ نرم دشمن و راههای مقابله با توطئه های دشمنان و حفظ نظام اسلامی است.

بخش اول کتاب با عنوان قدرت اسلام، شامل سه فصل است که در فصل اول آن کلیات، فصل دوم امام خمینی و فرایند پیدایش قدرت نرم انقلاب اسلامی و فصل سوم مولفه های قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی مطرح شده است.

جنگ نرم دشمنان موضوعی است که در بخش دوم این کتاب عنوان شده است. پیش درآمد، جنگ نرم در دوران ستمشاهی، علل گسترش جنگ نرم دشمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه های جنگ نرم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ابعاد جنگ نرم و اقدامات دشمن و اهداف جنگ نرم از مباحث مربوط به بخش دوم این کتاب هستند.

در بخش سوم کتاب با نام راهکارهای مقابله با جنگ نرم، سه فصل قرار داده شده که در فصل اول راه های حفظ قدرت اسلام، فصل دوم تدابیر امام در مقابله با جنگ نرم و در فصل سوم سخن پایانی گنجانده شده است.

با واکاوی مفاهیم “قدرت نرم” و “جنگ نرم” از نظرگاه فرهنگ دینی و آموزه های وحیانی و تطبیق کارکردهای عینی آنها با مصادیق و رویدادهای تاریخی به خوبی روشن می شود که این مفاهیم همزاد خلقت انسان هستند.

سیاست های الهی هدایتگرانه و ظلم ستیز انبیای عظیم الشان و تلاش های گمراه کننده فرعونیان و ستمگران، تجلی عینی مفهوم و مصداق “قدرت نرم” و “جنگ نرم” به شمار می آیند و این رویارویی به شکلهای گوناگون در طول تاریخ زندگی بشریت استمرار داشته و خواهد داشت.

در بخش سوم، فصل اول کتاب در حوزه دشمن شناسی مطالبی عنوان شده که در این قسمت به سخنان امام خمینی (ره) اشاره می کنیم. امام خمینی (ره) قهرمان پیروز میدان مبارزه با استکبار یکی از مولفه های راهبردی و عناصر کارآمد حفظ قدرت و مکتب حیاتبخش اسلام از دستبرد و تجاوز تبهکاران و استعمارگران را شناخت دقیق طرحها و ابزارها و شیوه های تهاجم دشمن میداند و به ضرورت توجه به اصل دشمن شناسی تاکید دارد:

“باید شما دشمنان را بشناسید. اگر نشناسید، نمی توانید دفعش بکنید.”

در بخش پایانی کتاب به نقش حضور رهبری اشاره دارد. هوشمندی، زیرکی، صلابت و قاطعیت آمیخته با شجاعت و اقدام به موقع و همچنین صدها صفات برجسته امام، کشتی انقلاب را از تلاطم های امواج سهمگین فتنه های سیاسی، فرهنگی و نظامی نجات داد.

کاربست مصلحت در نظام جمهوری اسلامی ایران

۵۵,۰۰۰ تومان

موضوع کتاب حاضر، بررسی جایگاه «مصلحت» در مسائل سیاسی، اجتماعی و فقهی شیعه و کارکردهای آن در نظام جمهوری اسلامی ایران است. در این نوشتار ابتدا کلیاتی در زمینه مفهوم مصلحت از دیدگاه فقیهان و متکلمان ارائه شده و سپس انواع و مراتب مصلحت، نسبت بین عقل و مصلحت، نسبت بین عرف و مصلحت، انواع حکم و ویژگی های حکم حکومتی بیان گردیده است.

در ادامه نویسنده به جایگاه و کاربردهای عنصر مصلحت در فقه شیعه و اهل سنت اشاره کرده و دیدگاه های آنان را در این زمینه مقایسه نموده است. وی همچنین به اعمال مصلحت در سیاست گذاری و اداره حکومت در دوران رهبری امام خمینی و آیت الله سید علی خامنه ای اشاره کرده و نمونه هایی از استفاده از مصلحت در سیاست خارجی را در طول دوران برپایی نظام جمهوری اسلامی در ایران معرفی نموده و جایگاه ولایت فقیه در این نظام حکومتی و رابطه آن با مصلحت را بررسی کرده است.

نظارت و بازرسی

۵۵,۰۰۰ تومان

موضوع کتاب حاضر، بررسی دیدگاه های اسلام در زمینه نظارت و بازرسی و ویژگی های یک ناظر و بازرس شایسته است. در این کتاب ابتدا اهداف و جایگاه نظارت و مدیریت کردن سازمان های رسمی و غیر رسمی بیان شده و سپس مبانی نظری نظارت و بازرسی و سیره پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین علی (ع) در طول دوران زعامت آنان در این زمینه به تصویر کشیده شده است.

نگارنده در ادامه به بیان روش ها و انواع نظارت و بازرسی اعم از بازرسی ها و نظارت های آشکار و پنهان پرداخته و عوامل و ویژگی های بازرسی و نظارت موثر و بایسته های ناظر و بازرس مطلوب از لحاظ شغلی، فکری و سایر توانایی های فردی و شخصیتی مانند قدرت تجزیه و تحلیل، خلاقیت، داشتن استقلال شخصیتی، شجاعت و شهامت و آگاهی داشتن به ضوابط مدیریت سازمانی را بیان نموده است.