حسین قاسم حمزه

نمایش 1–24 از 27 نتیجه

بازشناسی گناه

۳۵,۰۰۰ تومان

در کتاب حاضر، برای شناخت بهتر گناه و ایجاد انگیزه قوی تر در ترک آن، با استناد به آموزه های دینی، پس از بیان مفهوم گناه و اقسام آن، از عوامل و زمینه های پیدایش گناه سخن گفته شده است. سپس به پیامدهای گناه و آثار ترک آن اشاره شده و بر ضرورت ترک گناهان تأکید شده است. در ادامه برخی گناهان بزرگ مانند شرک، رنجانیدن مؤمن، دروغ، غیبت و بهتان، حرام خواری، درآمد شبهه ناک، تضییع بیت المال و نگاه حرام به تفصیل بررسی شده است. در نهایت نیز به راه های پیشگیری و جبران گناه پرداخته شده است.

بایسته های فرهنگ، اقتصاد و مدیریت جهادی

۷۵,۰۰۰ تومان

در این اثر که به مناسبت نامگذاری سال 1393 شمسی به نام “سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” نگاشته شده است، محورهای مهم مدیریت جهادی در دو عرصه اقتصاد و فرهنگ با توجه به موقعیت و شرایط اقتصادی و فرهنگی موجود در جمهوری اسلامی ایران در دو عرصه داخلی و خارجی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در ابتدای کتاب حاضر تعریفی از فرهنگ و فرهنگ اسلامی و ظرفیت ها و شاخص های مهم آن ارائه شده و پس از آن ظرفیت های بیرونی و درونی اقتصاد ایران بررسی شده است. آنگاه الزامات و بایسته های دینی و اخلاقی مدیریت جهادی و مصادیق آن بیان شده و راهبردها و چگونگی ساماندهی به امور فرهنگی و اقتصادی با توجه به اقتضائات جامعه دینی و اسلامی در ایران تبیین شده است.

نویسنده اموری همچون: خدامحوری، وجدان کاری، مردم باوری، نهراسیدن از مشکلات، کار گروهی، تکریم ارباب رجوع، داشتن تخصص و تعهد، ارزش گرایی در محیط کار، قناعت و اعتدال، شایسته سالاری، توجه به محرومان، خودباوری، آینده نگری و سرعت عمل را از مؤلفه های مهم مدیریت جهادی عنوان کرده و آفات و آسیب های آن را بررسی نموده است.

حقیقت دین و عصاره ایمان

۶۵,۰۰۰ تومان

در این کتاب، نویسنده با محور قرار دادن زیارت جامعه کبیره، به تبیین ولایت و ولایت مداری و ادله عقلی نقلی آن پرداخته است. ابتدا چیستی، جایگاه و اقسام ولایت مطرح شده است.
سپس در خصوص تلازم محبت و ولایت صحبت شده است. در ادامه ولایت خداوند، ولایت پیامبر (ص)، ولایت ائمه (ع) و سرچشمه ولایت پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) واکاوی شده است.
نقش ائمه (ع) در دنیا و آخرت، شاخص ها و شیوه های رهبری الهی ائمه (ع) نیز بررسی شده است.
در نهایت در زمینه ولایت مداری، آثار آن، آثار زیانبار انکار ولایت، مراتب انکار ولایت و ضرورت پذیرش ولایت و همچنین لوازم ولایت مداری در عصر غیبت به طور مفصل و جامع مباحثی مطرح شده است.

حقیقت ماندگار – کتاب دوم: میراث حدیثی شیعه (ریشه ها و رویش ها)

۶۵,۰۰۰ تومان

مؤلف کتاب را در سه بخش نوشته است که نقل حدیث در عصر رسالت و پس از آن، سرچشمه علم پیشوایان شیعه و چگونگی شکل گیری و تدوین حدیث شیعه عنوان های مطالب این کتاب هستند.

نگارنده در مقدمه بخش اول کتاب درباره نزول قرآن و نگارش آن در زمان پیامبر چنین می نویسد:

همواره پیرامون آیات، پرسش های از آن حضرت پرسیده می شد و آن جناب بیاناتی می فرمودند که برخی از آنها جنبه تفسیر و تشریح آیات را داشت و برخی شامل تفصیل و تشریح احکام و قوانین قرآن و گاه بیان شان نزول آیات و سوره های می شد؛ در طول این مدت، به ویژه پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه که قوانین اسلام در احوال فردی و شئون اجتماعی راه توسعه را می پیمود، حضرت ابتدا یا پس از پرسش مسلمانان، بیاناتی در یکی از این زمینه ها ارائه می فرمودند: عقاید، اخلاق، عبادات، قوانین اجتماعی، مدنی، جنایی، کیفری، اخلاق شخصی، آداب معاشرت، کیفیت تشکیل خانواده، سلوک عملی و تشویق به تحصیل فضایل. این سخنان برنامه مسلمانان شمرده می شد و از این رو به آن اهمیت می دادند و در گوش سپردن به آن دقت و همت داشتند.

بدیهی است تا پیامبر اکرم خود در میان مردم بودند و دسترسی به این واسطه میان خدا و مردم در انتقال پیام و خواست الهی به سهولت میسر می شد، پس اهمیت حدیث چنان که باید مشهود نبود. با رحلت حضرت، مردم احساس کردند نیاز بیشتری به احادیث پیامبر دارند؛ از این رو نویسنده درباره اهمیت نگارش و دریافت حدیث بعد از پیامبر در شیعه و اهل سنت چنین نوشته است:

پس از قرآن، دومین مرجع برای شناخت احکام و عقاید دینی، سنت و حدیث پیامبر است. افزون بر اجمال در آیات قرآن، برای دریافت درست مفاهیم وحی، به ویژه آیات متشابه که زمینه برداشت های گوناگون و اختلاف مفهومی در آن گسترده تر است، نیاز به سنت و تبیین معصوم نمود بیشتری می یابد. این نیاز با دو رویکرد پاسخ داده شده:

1- شیعه: با توجه به روایت«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» دایره این مرجعیت را منحصر در عترت نبوی که تعین یافته بود دانستند و مرجعیت مطلق دینی اصحاب را با استناد به آیات و روایات نپذیرفتند.

2-اهل سنت: اهل سنت برای حل این مسئله عمل اصحاب را به سنت رسول خدا ضمیمه کردند. در توجیه این سخن گفته شد: اصحاب با پیامبر بودند و به آنچه از ایشان شنیده بودند عملی کردند و حضرت خود بر اعمال آنها نظارت داشتند؛ علاوه بر این که اصحاب عدول امت به شمار می رفتند و عمل آنان برای دیگران حجت بود و آنچه را طبقه تابعین از اصحاب می شنیدند برای دیگران نقل و روایت می کردند. این گونه حدیث ایجاد و متداول و از برخی به برخی دیگر نقل شد و همدوش قرآن، ملاک عمل مردم و راهنمای امت قرار گرفت.

در ادامه نویسنده عناوین بخش دوم کتاب را چنین برمی شمارد:

دستورهای الهی از دیدگاه اهل بیت، هدایت الهی و لزوم استمرار آن، قرآن و راهنمایی به هدایت کنندگان، معیار دانش و آگاهی در شناخت یابی به امام، اتفاق فریقین بر دانش گسترده اهل بیت، منزلت امام علی نزد رسول خدا، پیشوایان شیعه و ادعای آگاهی انحصاری، خاستگاه دانش امام به قرآن و سنت و دانش اختصاصی امام به آن.

وی همچنین درباره منزلت امام علی نزد رسول خدا چنین می نویسد:

جایگاه امام علی نزد پیامبر را می توان با مروری بر گزارش ها و روایات فراوان طرح شده در این حوزه از زبان امام علی و دیگران به دست آورد. امام علی در بیان جایگاهشان نسبت به پیامبر بیان می کنند: «هیچ یک از اطرافیان پیامبر منزلت و جایگاه مرا نزد پیامبر نداشتند؛ من هر سحرگاه نزد ایشان می رفتم.» خلیفه اول نیز با تایید این سخن، امام علی را نزدیک ترین افراد به پیامبر و کسی که در چشم پیامبر از همه بزرگ تر بود و آن که بیشترین بهره را از پیامبر برد معرفی کند.

نتیجه این پیوند گسترده آن گونه شد که حضرت خود را دانش آموخته ممتاز و کامل مکتب پیامبر می دانستند و از مسلمانان می خواستند پرسش های خود را با ایشان در میان بگذارند.

نتیجه بهره گیری فراوان از پیامبر نشر و انتقال آن در قالب الفاظ علوی به نسل های پیش رو بود. بر این اساس تبلور استفاده کامل از محضر رسول خدا را می توان در سخنان و روایات نقل شده از امام علی ملاحظه داشت و ریشه گفتار امام علی را در سخنان و تعالیم رسول خدا جست وجو نمود.

حقیقت ماندگار – کتاب اول: تاریخ تشیع

۶۵,۰۰۰ تومان

مؤلف کتاب را در هشت فصل نوشته است که کلیات، مؤلفه های شیعه، شکل گیری هسته اولیه شیعه، شیعه در عصر خلفا، شیعه در عصر امام حسن تا امام سجاد، شیعه در دوران امام باقر تا عصر غیبت، جریان ها و فرقه های شیعه و چرایی شکل گیری آنها و شیعه از عصر آل بویه تا عصر صفویه عنوان های مطالب این کتاب هستند.

همچنین نگارنده در مقدمه کتاب درباره حقانیت تسنن و تشیع و اینکه کدام از این دو بر حق است چنین آورده است:

به نظر می رسد، یکی از معیارهای مهم برای شناخت حقانیت هر مذهب نگاه به تاریخ ظهور و تقدم تاریخی آن است؛ از این رو تاریخ به عرصه دین و مذهب پا نهاده و میان آن دو پیوندی جدی و گسست ناپذیر پدید آمد. پیوندی که تا امروز تداوم دارد و هر روز به دلیل نیاز روزافزون دین پژوهان به شناخت دقیق تر از چکونگی ظهور تاریخی هر دین، مستحکم تر می شود. هر یک از دو مذهب شیعه و سنی برای دفاع از حقانیت تاریخی خود دست به کار شده، با ارائه آثاری اعم از کتاب، رساله، مقاله، ردیه، جوابیه، نقد و تحلیل و کنفرانس و همایش، نهضتی علمی در این عرصه پدید آورده اند.

پس برای پی بردن به اصالت و حقیقت هر چیز، باید به زمان و علل ظهور آن توجه کرد، چنانکه در شناخت حقیقت شیعه نیز باید چنین کرد؛ لذا نویسنده در صفحه 75 این کتاب پیدایش شیعه را از زمان پیامبر می دانند و چنین توضیح می دهد:

پیدایش شیعه از به عصر پیامبر باز می گردد. از شأن نزول و تفسیر برخی آیات قرآن و روایات که شیعه و سنی درباره حضرت علی و پیروان او نقل کرده اند، درمی یابیم که هسته نخستین تشیع و اساس آن را خداوند در قرآن کریم نشاند و پیامبر اکرم در طول دوران رسالتش آن را آبیاری کرد و پروراند تا آنکه شجره طیبه ای گردید و در زمان آن حضرت به ثمر نشست؛ به همین سبب برخی که نام آنها خواهد آمد در زمان پیامبر به «شیعه» معروف بودند. اینان انتخاب خلیفه را پس از پیامبر در سقیفه مردود دانستند و با استناد به احادیث پیامبر گفتند، پیامبر جانشین خود را در زمان حیاتش و پیش تر تعیین و معرفی کرده است.

در ادامه آقای شاکر در فصل هشتم که عنوان آن شیعه از عصر آل بویه تا عصر صفویه است به درآمیختن مذهب و سیاست می پردازد و چنین می نویسد:
پادشاهان سلسله صفویه با درآمیختن سیاست و مذهب، توانستند حکومت واحدی با قدرت عظیم در ایران پدید آورند و به تدریج دست دشمنان مذهبی و سیاسی را از سرحدات کشور کوتاه کنند. با آنکه سلاطین آخر دوران صفویه افرادی ضعیف و سست اراده بودند، دوره 240ساله حکومت آنها، دوران علمای بزرگی چون محقق ثانی، مقدس اردبیلی، شیخ بهایی، ملامحمدباقر مجلسی، محمدتقی مجلسی، میرداماد، ملاصدرای شیرازی، ملا محسن فیض کاشانی، ملاعبدالرزاق لاهیجی و میرزا ابوالقاسم میرفندرسکی ظهور کردند که در فقه، حدیث، فلسفه و تفسیر تبحر تمام داشتند و کتاب های معتبری تدوین کردند.

حقیقت ماندگار – کتاب سوم: عقاید شیعه

۵۰,۰۰۰ تومان

مؤلف کتاب را در شش فصل با عنوان های: توحید از منظر قرآن و روایات، نبوت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، تحریف قرآن از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، امامت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، غلو از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه و مهدویت؛ باور مشترک اسلامی نگاشته و درباره شیعه و عقاید شیعه در مقدمه چنین آورده است:

شیعه مولود طبیعی اسلام است و پیدایش آن نیز نتیجه طبیعی اسلام و نمایانگر اندیشه ای است که دعوت اسلامی در راه رسیدن به کمال مطلوب خود، از طرح آن ناگزیر می باشد. از این رو، تشیع سیمای حقیقی اسلام است که پیشینه آن به عصر نبی اکرم اسلام برمی گردد و بعد از ختم رسالت نیز در خلافت ظاهری امام علی بروز و ظهور یافت. شیعه با الهام از اهل بیت در همه ابعاد به ویژه در بعد اعتقادی، بیش از هر چیز بر کتاب و سنت پیامبر تاکید می ورزد. بر همین مبنا بود که امام علی حاضر نشد در شورای شش نفره به غیر کتاب خدا و سنت رسولش بیندیشد.

در اندیشه شیعه اثناعشری، امام، جانشین و وصی پیامبر قلمداد می شود و آنان هیچ گاه امام را پیامبر نمی دانند و معتقدند که بین آن دو فرق هایی هست. لذا نویسنده در صفحه 73 کتاب درباره فرق بین پیامبر و امام چنین آورده است:

1. از اخبار استفاده می شود که امام تشریع کننده نیست؛ چنان که امام باقر در تفسیر آیه «اَطِیعُوا اللَّهَ وَ اَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْکُمْ» می فرماید: « هِیَ فِی عَلِیٍّ وَ فِی الائِمَّه جَعَلَهُمُ اللهُ مَوَاضِعَ الانبیاء غَیرَ اَنَّهُم لا یُحِلُونَ شَیئاً و لَایحَرِّمُونَهُ »؛ مراد از اولی الامر، امام علی و دیگر ائمه اند. خداوند آنها را در جایگاه انبیا قرار داد؛ با این تفاوت که آنان حلال و حرامی را دریافت نمی کنند.

از تعبیر« غَیرَ اَنَّهُم لا یُحِلُونَ شَیئاً و لَایحَرِّمُونَهُ » تفاوت امام با انبیاء مشخص می شود؛ زیرا بر اساس این روایت، بر انبیاء حلال و حرام نازل می شود؛ ولی بر ائمه چنین معارفی نازل نمی شود.

2. شیعیان معتقدند که اگرچه بر امام الهام می شود و او با عالم غیب ارتباط دارد؛ چنانکه در قرآن چنین الهامی به مادر حضرت موسی نسبت داده شده و آمده است: «و اوحینا إلی ام موسی ان ارضیعه»؛ ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر بده. و این نوع وحی و الهام، با وحی انبیاء متفاوت است؛ زیرا پیغمبر رسماً با عالم غیب تماس دارد و فرشته وحی را می بیند و ملکوت جهان هستی را رؤیت می کند؛ ولی ارتباط امام، به چنین مرتبه ای نیست.

در ادامه، مؤلف عناوین فصل چهارم را چنین برمی شمارد: ویژگی های امام از دیدگاه شیعه، برخورداری از عصمت، افضلیت از دیگران، انتصابی بودن امام، امام و خلیفه بعد از پیامبر، امامت و نزول وحی و امامت و نسخ احکام.

همچنین وی درباره انتصابی بودن امام نیز چنین می نویسد:

قرآن کریم در آیات متعددی، به انتصابی بودن امامت اشاره دارد که به نمونه هایی از آنها اشاره می شود:

1.قرآن می فرماید: « وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً »؛ به خاطر آورید هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود و به او خوبی از عهده آزمایش ها برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم.

خداوند در این آیه، خطاب به حضرت ابراهیم می فرماید: من تو را امام مردم قرار دادم؛ یعنی امامت را خداوند تعیین می کند، نه خلق خدا.

2.قرآن کریم در آیه ای دیگر می فرماید:

« إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی آدَمَ وَ نُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِینَ »؛ خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد. آنها فرزندانی بودند که از نظر تقوا بعضی از بعض دیگر گرفته شده بودند؛و خداوند، شنوا و داناست.

مقصود از «اصطفی» در این آیه همان برگزیدگی و انتصاب از نظر نبوت و رسالت و یا به عبارت دیگر، زعامت و رهبری است. در آیه پس از آدم و نوح، از خاندان ابراهیم و عمران سخن به میان آمده است.

حقیقت ماندگار – کتاب چهارم: فقه شیعه

۶۵,۰۰۰ تومان

حقیقت ماندگار مجموعه ای چهارجلدی در تبیین خطوط کلی حوزه های تاریخ تشیع، میراث حدیثی شیعه، عقاید و فقه شیعه است.این مجموعه می کوشد، افزون بر معرفی و ارائۀ نگاهی کلان به مذهب تشیع، از تلقین باورهای نادرست نسبت به امامیه جلوگیری کند.

در این جلد (فقه شیعه)، به چگونگی شکل گیری فقه امامیه، منابع دست یابی به احکام شرعی، مسئله ی امکان نسخ احکام توسط امام، چیستی تقیه در فقه و دلایل مشروعیت آن و در نهایت تبیین حقیقت تولی و تبری پرداخته شده است. فقه امامیه مبین بایدها و نبایدهای رفتاری در حوزه ی سلوک فردی و اجتماعی و همچنین احکام وضعی است، که مجموعه ای از قوانین، مقررات و احکام شرعی را به نمایش می گذارد.

حقیقت ماندگار (دوره چهار جلدی)

۲۴۵,۰۰۰ تومان

حقیقت ماندگار مجموعه ای چهارجلدی در تبیین خطوط کلی حوزه های تاریخ تشیع، میراث حدیثی شیعه، عقاید و فقه شیعه است.

مؤلف کتاب اول: تاریخ تشیع، را در هشت فصل نوشته است که کلیات، مؤلفه های شیعه، شکل گیری هسته اولیه شیعه، شیعه در عصر خلفا، شیعه در عصر امام حسن تا امام سجاد، شیعه در دوران امام باقر تا عصر غیبت، جریان ها و فرقه های شیعه و چرایی شکل گیری آنها و شیعه از عصر آل بویه تا عصر صفویه عنوان های مطالب این کتاب هستند.

کتاب دوم: میراث حدیثی شیعه (ریشه ها و رویش ها) در سه بخش نوشته شده است که نقل حدیث در عصر رسالت و پس از آن، سرچشمه علم پیشوایان شیعه و چگونگی شکل گیری و تدوین حدیث شیعه عنوان های مطالب این کتاب هستند.

همچنین کتاب سوم: عقاید شیعه، در شش فصل با عنوان های: توحید از منظر قرآن و روایات، نبوت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، تحریف قرآن از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، امامت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، غلو از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه و مهدویت؛ باور مشترک اسلامی نگاشته شده است.

در کتاب چهارم: فقه شیعه، به چگونگی شکل گیری فقه امامیه، منابع دست یابی به احکام شرعی، مسئله ی امکان نسخ احکام توسط امام، چیستی تقیه در فقه و دلایل مشروعیت آن و در نهایت تبیین حقیقت تولی و تبری پرداخته شده است. فقه امامیه مبین بایدها و نبایدهای رفتاری در حوزه ی سلوک فردی و اجتماعی و همچنین احکام وضعی است، که مجموعه ای از قوانین، مقررات و احکام شرعی را به نمایش می گذارد.

خودکنترلی در سازمان و مدیریت (با رویکرد اسلامی)

۱۲,۰۰۰ تومان

در نوشتار حاضر، نکارندگان در 4 فصل به موشکافی ابعاد مختلف خود کنترلی پرداخته اند. در فصل اول به کلیات خود کنترلی (اصول، مبانی و …)، در فصل دوم به عوامل خود کنترلی، در فصل سوم به «الگو و مدل های خود کنترلی» و در فصل پایانی به تبیین رابطه خود کنترلی با نظریه های مدیریتی پرداخته شده است.

روندشناسی انقلاب اسلامی در چهل سالگی

۲۶,۰۰۰ تومان

ایران از حیث تحولات سیاسی و اجتماعی روزگار پرفراز و نشیب را پیموده است. پس از گذشت مقاطعی در قرون میانه، که ایرانیان توانستند هویت مبتنی بر تمدن اسلامی و ایرانی خود را عرضه کنند، در سده های اخیر، تهاجم همه جانبه دشمنان خارجی، جنگ جهانی اول و کشته شدن میلیون ها ایرانی، جنگ جهانی دوم و بحران ها و بی ثباتی های درونی، جدا شدن بخش های مهم سرزمین مادری از پیکره ایران در دوره قاجار و پهلوی و سلطه زیانبار قدرت های بزرگ بر مقدرات ایران، ذهنیت ها و خاطرات ایرانی را مشحون از تلخ کامی کرده است.

وقوع انقلاب اسلامی در ایران، واکنشی بود به پایمال شدن هویت اسلامی – ایرانی در گذر تاریخ. با استقرار انقلاب اسلامی و فرا رسیدن چهل سالگی آن، دوران متفاوتی ایجاد شده است. سیاست مداران جهان و حتی دولت های سلطه گر، به قدرت الهام بخش و اقتدار منطقه ای و جهانی ایران در ابعاد اسلامی، هویتی و تمدنی اعتراف می کنند و برای متوقف کردن آن به انواع نیرنگ ها دست یازیده اند.

در این نگاشته، نمایی از وضعیت و توانمندی های ایران اسلامی در چهلمین سال انقلاب اسلامی بازگو شده است. که در شش فصل فراهم شده است:

فصل اول: انقلاب اسلامی هم چنان در کانون توجهات
فصل دوم: چرا انقلاب شد؟
فصل سوم: چرا انقلاب اسلامی؟
فصل چهارم: ارزیابی راه های پیموده شده در چهل سالگی
فصل پنجم: نگاهی به آینده انقلاب اسلامی
فصل ششم: جمع بندی و نتیجه گیری

جریان شناسی گفتمانی و عملکردی حلقه موسوم به انحرافی

۸۵,۰۰۰ تومان

در سال 84 پیروزی گفتمان عدالت، نوید تحقق شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و گفتمان معیار (امام خمینی و رهبر معظم انقلاب) را می داد؛ ولی این حرکت پس از چندی، به ویژه در دولت دهم، از گفتمان اصیل انقلاب منحرف شد.

با این وصف، خطر انحراف همیشه در کمین دولت ها، گروه ها و افراد بوده و ضربات سنگین و بعضا جبران ناپذیری از این طریق بر انقلاب تحمیل شده است و این نگرانی برای دلسوزان انقلاب اسلامی وجود دارد که افراد و گروه های منحرف به پست های کلیدی دست نیابند. دولت نهم و دهم نیز از این قاعده مستثنا نیست.

رهبر انقلاب، همواره بر خطر انحراف در دولت ها و گروه ها اشراف داشته و درباره آنها تذکر داده است. برای مثال، پس از دوم خرداد، به ویژه پس از وقایع هجده تیر ۱۳۷۸، مقام معظم رهبری به گفتمان سازی های ویژه ای برای بازگشت انقلاب به مسیر اصلی خود پرداختند و همان سال را سال امام خمینی نام گذاردند، که هدف اصلی آن احیای گفتمان امام بود. بعد از آن، ایشان گفتمان خودی و غیر خودی را مطرح کردند و پس از آن نیز گفتمان های دیگر؛ تا اینکه به گفتمان اصول گرایی و انتخابات سال 84 رسید. با توجه به تجارب، رهبر انقلاب در اولین دیدارشان با هیئت دولت در شهریور 1384، درباره ی خطر شکل گیری «انحراف» در دولت هشدارهای لازم را دادند.

شناخت گروهی که در دولت نهم و دهم شکل گرفت و حاشیه های فراوانی بر جای گذاشت، با تکیه بر معیارها و ملاک های گفتمان امام خمینی و رهبر معظم انقلاب که همان اسلام ناب محمدی (ص) است، تجربه ای گران سنگ در اختیار دلسوزان انقلاب اعم از آحاد مردم و مسئولان قرار می دهد تا انقلاب دچار زیان های سنگین نشود. این کتاب در پی انجام این مهم است.

جریان شناسی فکری – فرهنگی سلفی گری معاصر

۱۰۵,۰۰۰ تومان

کتاب حاضر در فصل اول، به پیشینه ی تفکر سلفیه و فصل دوم به وهابیت به عنوان سرمنشا احیای تفکر سلفی گری می­ پردازد.
فصل سوم به دیو­بندیه اختصاص دارد که در هندوستان بوجود آمده و از جریان های وابسته به آن طالبان نیز بررسی می ­گردد.
فصل چهارم کتاب اخوان المسلمین را به عنوان مهم­ترین جریان سلفی در شمال آفریقا و کشوری های عربی یاد می ­کند و به فعالیت های اخوان المسلمین در دیگر کشورها می پردازد.
در فصل پنجم که فصل آخر کتاب است به جریان تند و افراطی و تکفیری سلفیه جهادی پرداخته که القاعده، داعش و بوکوحرام نتیجه این تفکر می باشد.

جریان شناسی فکری – فرهنگی فمینیسم

۱۱۸,۰۰۰ تومان

این کتاب از یک مقدمه و شش فصل و یک نتیجه گیری و جمع بندی تشکیل شده است.

مقدمه این کتاب که در واقع، خلاصه ای از طرح اجمالی پروژه جریان شناسی فکری فرهنگی فمینیسم است، مباحثی از قبیل بیان مسأله، اهمیت و ضرورت، اهداف، پیشینه پژوهش، نوع و روش پژوهش، چارچوب نظری و تعریف مفاهیم ذکر شده است.

در فصل اول، نخست، مبانی اندیشه ای و اصول جریانی فکری فرهنگی فمینیسم در ایران تبیین شده است و سپس، این جریان با توجه به مبانی و اصول اسلامی در خصوص مسأله زن، ارزیابی شده است.
در فصل دوم، وضعیت جریان فمینیستی در ایران از ابتدای قاجاریه تا قبل از دوره مشروطه تبیین و تحلیل شده است.
در فصل سوم، وضعیت جریان فمینیستی از ابتدای مشروطه تا پایان دوره قاجار مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل چهارم، وضعیت جریان فمینیستی در دوره رضاخان تبیین و تحلیل شده است.
در فصل پنجم، وضعیت جریان فمینیستی در دوره پهلوی دوم بررسی شده است و در فصل ششم نیز وضعیت جریان فمینیسم در دوره پس از انقلاب اسلامی تا اوایل سده 1390 تبیین شده است.

در بخشی از «مقدمه» این کتاب می خوانیم:
فمینیسم به عنوان یکی از جریان های فکری ـ فرهنگی تاریخ معاصر ایران؛ از بدو ظهور تا کنون سبب ایجاد تحولاتی اثر گذار در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران شده است. فمینیسم؛ به مثابه جنبش اجتماعی، ریشه در وضعیت زنان در غرب پس از رنسانی، مبانی اندیشه ای جدید، اندیشه سیاسی ـ اجتماعی نوین و تحولات نظام سرمایه داری غرب دارد.
این جنبش با اتخاذ رویکرد ایدئولوژیک به تدریج، در جامعه غرب ریشه دوانید و در نیمه دوم قرن بیستم میلادی، با نفوذ و گسترش کامل در همه زمینه های حقوقی، منجر به تصویب قوانین برابری طلبانه به ویژه در اسناد بین المللی شد.
در ایران نیز گرایش به آن جنبش پس از انقلاب مشروطه بر اثر افزایش بیش از پیش ارتباط ایرانیان با دنیای غرب آغاز و با اقبال روشنفکران و دولت های پس از مشروطه به افکار غرب گسترش یافت.
با پیروزی انقلاب اسلامی، برخی مخالفان نظام جمهوری اسلامی، از یک سو، در خارج از کشور در قالب جنبش فمینیستی به فعالیت علیه نظام اسلامی روی آوردند و از سوی دیگر، در داخل کشور نیز با افزایش فعالیت گروه های متمایل به غرب، به ویژه در دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی، اندیشه های فمینیستی به صورت آشکار یا در پوششی اسلام گسترش یافت.
اگرچه جنبش فمینیستی معنای اعم در مباحث دانشگاهی شامل هرگونه مطالبات حقوق و طلب منزلت اجتماعی برای زن است، اما آنچه که در حال حاضر به عنوان جنبش مطرح می شود یک جنبش کاملا سیاسی ـ ایدئولوژیک حمایت شده از کانون های مشخصی در جهان، به ویژه از سوی نظام سلطه است و مبلغ نوعی خاصی از مطالبات زنانه یا به ظاهر زنانه است که در تقابل با گفتمان اسلامی است.
با در نظر گرفتن این نکته که مبانی ایدئولوژیک فمینیسم در ایران برگرفته از اومانیسم و سکولاریسم است؛ از این رو، سنخیتی، با مبانی اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی زنان مسلمان ایران ندارد.
بنابراین؛ ترویج و گسترش آن در جامعه اسلامی، همانند اروپا و آمریکا، ضمن سست کردن اعتقادات دینی، بی بند و باری، ابتذال جنسی، نابودی متلاشی شدن کانون خانواده و سرانجام، تضعیف نظام اسلامی را ـ که بر آموزه های دینی درباره زن تأکید می کند ـ به دنبال خواهد داشت.
به همین دلیل، لازم است جریان فمینیستی و ابعاد مختلف آن در ایران به خوبی شناخته شود تا اقدامات ضروری برای خنثی سازی آثار مخرب آن صورت می پذیرد.
با توجه به این ضرورت، مسأله این پژوهش این است که هنوز شناخت کافی از جریان فمینیستی در ایران، به ویژه پس از انقلاب اسلامی، وجود ندارد. در پاسخ به این مسأله، فرایند شکل گیری، مبانی و اصول، فعالان برجسته، طیف و گروه های وابسته، تحولات فکری، دیدگاه ها، عملکرد، روش های نفوذ و اثرگذاری این جریان در این معاصر بررسی می شود.

جغرافیای مذهبی سوریه

۶۵,۰۰۰ تومان

کتاب حاضر بر آن است با بررسی ادیان، مذاهب، فرقه ها و نحله های موجود در کشور سوریه، میزان جمعیت، پراکندگی جغرافیایی، انشعابات و عقاید، جایگاه اجتماعی و سیاسی هر یک از آنها را روشن سازد، تا هم نیروهای عامل در کشور سوریه با استفاده از آن، شناخت بهتری از اوضاع مذهبی مردم سوریه پیدا کنند و هم عناصر تصمیم گیر، در راهبردهای خود درباره سوریه از آن بهره گیرند.

این پژوهش بر مبنای بررسی منابع و اسناد کتابخانه ای (به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی) انجام شده است و همچنین با کارشناسان و صاحب نظران مسائل سوریه مصاحبه شده است.

جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام – جلد دوم

۱۲۵,۰۰۰ تومان

با ترجمه جلد نخست کتاب “الجهاد و القتال فی السیاسة الشرعیة” تحت عنوان جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام، نوشته محمد خیر هیکل، که دربردارنده مباحث موضوعی درباره جهاد از قبیل جهاد و دیگر انواع جنگ در اسلام، مشروعیت جهاد و انگیزه های اعلام جهاد در اسلام بود، ضرورت تکمیل مباحث مربوط به این فریضه مهم و حیاتی اسلام احساس شد؛ چیزی که هم مورد درخواست و پرسش مخاطبان و خوانندگان جلد نخست بود و هم مباحث اصلی کتاب را تشکیل می داد؛ یعنی احکام جهاد و نیز احکام شرعی مرتبط با سیاست جنگی در اسلام. از این رو، به ترجمه جلد دوم آن اقدام شد.
هیکل در رساله سه جلدی مفصل خود، که حجم آن به اضافه مصادر و مراجع و فهرست های عمومی و تخصصی بیش از دو هزار صفحه می شود، با نگاهی عمیق و همه جانبه به موضوع جنگ و جهاد از منظر فقه اهل سنت پرداخته است؛ وی در هر موضوع، تمام حالت های قضیه و دیدگاه های صاحب نظرن گذشته و حال در هر فرع و عنوان را بیان کرده و پس از بررسی مصداق های جهاد اصطلاحی، دیدگاه خود را با استناد به آیات و روایات و نظر فقیهان ارائه و اثبات می کند.

آنچه پیش روی شماست، جلد دوم از این مجموعه سه جلدی است که از یک مقدمه و دو باب تشکیل شده و هر باب دو یا سه فصل و هر فصل چند مبحث دارد. دو باب اول در جلد اول ارائه شد، و دو باب باقی مانده در جلد سوم ارائه خواهند شد.

جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام – جلد اول

۱۲۵,۰۰۰ تومان

هیکل در رساله سه جلدی مفصل خود، که حجم آن به اضافه مصادر و مراجع و فهرست های عمومی و تخصصی بیش از دو هزار صفحه می شود، با نگاهی عمیق و همه جانبه به موضوع جنگ و جهاد از منظر فقه اهل سنت پرداخته است؛ وی در هر موضوع، تمام حالت های قضیه و دیدگاهه ای صاحب نظرن گذشته و حال در هر فرع و عنوان را بیان کرده و پس از بررسی مصداق های جهاد اصطلاحی، دیدگاه خود را با استناد به آیات و ورایات و نظر فقیهان ارائه و اثبات می کند.

آنچه پیش روی شماست جلد نخست از این مجموعه سه جلدی است که از یک مقدمه و سه باب تشکیل شده و هر باب دو فصل و هر فصل چند مبحث دارد. چهار باب باقی مانده در جلدهای دوم و سوم ارائه خواهند شد.

جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام (دوره دو جلدی)

۲۵۰,۰۰۰ تومان

با ترجمه جلد نخست کتاب “الجهاد و القتال فی السیاسة الشرعیة” تحت عنوان جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام، نوشته محمد خیر هیکل، که دربردارنده مباحث موضوعی درباره جهاد از قبیل جهاد و دیگر انواع جنگ در اسلام، مشروعیت جهاد و انگیزه های اعلام جهاد در اسلام بود، ضرورت تکمیل مباحث مربوط به این فریضه مهم و حیاتی اسلام احساس شد؛ چیزی که هم مورد درخواست و پرسش مخاطبان و خوانندگان جلد نخست بود و هم مباحث اصلی کتاب را تشکیل می داد؛ یعنی احکام جهاد و نیز احکام شرعی مرتبط با سیاست جنگی در اسلام. از این رو، به ترجمه جلد دوم آن اقدام شد.
هیکل در رساله سه جلدی مفصل خود، که حجم آن به اضافه مصادر و مراجع و فهرست های عمومی و تخصصی بیش از دو هزار صفحه می شود، با نگاهی عمیق و همه جانبه به موضوع جنگ و جهاد از منظر فقه اهل سنت پرداخته است؛ وی در هر موضوع، تمام حالت های قضیه و دیدگاه های صاحب نظرن گذشته و حال در هر فرع و عنوان را بیان کرده و پس از بررسی مصداق های جهاد اصطلاحی، دیدگاه خود را با استناد به آیات و روایات و نظر فقیهان ارائه و اثبات می کند.

آتش به اختیار در عرصه فرهنگی

۴۵,۰۰۰ تومان

فرهنگ، موضوعی زیر بنایی و راهبردی در تمام جوامع و عصرها به شمار می رود. فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد. به فرموده رهبر معظم انقلاب: «فرهنگ ستون فقرات حیات یک ملت و هویت یک ملت است»

ازاین رو، در قرن بیست و یکم شاهد اولویت یافتن نفوذ، تضعیف، تخریب و تسخیر فرهنگی ملت ها از سوی این قدرت ها برای تسهیل و تداوم روند سیطره سیاسی و اقتصادی و امنیتی خود، به عنوان راهبردی کلان، هستیم.

دولت های غربی برای مقابله با انقلاب اسلامی نیز اگر چه در ابتدا به ابزار فرهنگی کمتر توجه داشته اند، ولی پس از جنگ تحمیلی هجمه های فرهنگی را بر مبنای برنامه ای جامع و هدفمند طراحی کردند و به تدریج شکل پیچیده تر، گسترده تر و همه جانبه ای به آن دادند که رهبر معظم انقلاب از آن با نام «جنگ نرم» یاد کردند. از همان آغاز رهبر معظم انقلاب نسبت به این تهاجم نرم به مسئولان سیاسی و فرهنگی هشدارهای مکرر، بجا و به موقعی دادند و مبارزه فرهنگی را مبارزه ای واجب تر از واجب تلقی کردند.

اما در عمل اتفاق رضایت بخشی از سوی نهادهای فرهنگی و مدیران کلان و میانه نظام برای مقابله جدی رخ نداد. از این رو رهبر معظم انقلاب فرمودند: «دستگاه های مسئول و همه ما دچار کم کاری هستیم و به نظر می رسد که این کار را هم بایستی سپرد به جناح فرهنگیِ مؤمنِ انقلابیِ مردمیِ خودجوش؛ این جوان هایی که می بینید در اطراف کشور، به طور خود جوش، کارهایی انجام می دهند- کارهای فرهنگی انجام می دهند، کارهای هنری انجام می دهند، حقایقی را احیا می کنند، استعدادهایی را بروز می دهند، از استعدادهای بالفعلی استفاده می کنند- این کار را هم آن ها باید بکنند»

در مسیر این رویکرد معظم له ضمن اینکه از دستگاه های دولتی خواست تا به این حرکت خودجوش جوانان انقلابی کمک کنند، از جوانان مؤمن انقلابی نیز انتظار تلاش همه جانبه و کار بیشتر و توسعه دادن اقدام هایشان را داشت. ایشان در سال ۱۳۹۶ فرمودند: «من به همه آن هسته های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتباً می گویم: آنجایی که احساس می کنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمی تواند درست مدیریت کند، آنجا آتش به اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.»

این فرمان که برخاسته از مبانی دینی و آموزه های اسلامی، تحلیل عمیق روند وضعیت فرهنگی کشور و تهاجم همه جانبه دشمن و کم کاری و اختلال دستگاه های دولتی در عرصه فرهنگ است با تفسیرها و واکنش های گوناگونی رو به رو شده است که دست کم از دو جهت دغدغه هایی را در خصوص این موضوع برانگیخته است:

۱. برداشت های منفی و تبلیغات و عملیات روانی گسترده از سوی معاندان و مخالفان دکترین آتش به اختیار و اقدام هایی که به دنبال عقیم سازی دکترین موصوف است.

۲. برداشت های ناصواب، ناقص و سطحی از دکترین آتش به اختیار و در دستور کار قرار گرفتن اقدام هایی که پیامدهای آن می تواند نقض غرض هدف های متعالی تدابیر رهبر معظم انقلاب باشد.
با توجه به این نکات، انگیزه هایی که باعث ضرورت بخشی پرداختن به این موضوع شده است، عبارت اند از:

۱. روشنگری و معرفت افزایی نسبت به فرمان آتش به اختیار
۲. پیگیری و تحقق دقیق و درست رهنمودهای و تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه ی آتش به اختیار
۳. ایجاد انگیزه و برانگیختگی جامعه مخاطبان به حرکت های خودجوش در حوزه های گوناگون فرهنگی
۴. نهادینه سازی فرهنگ فعالیت های داوطلبانه مستقل و خودجوش در حوزه های مختلف فرهنگی
۵. شناسایی خلأها و اولویت های کار و تلاش فرهنگی خودجوش و مستقل
۶. کمک به تصمیم گیری و تصمیم سازی مسئولان و متولیان فرهنگی

چگونگی تحقق، توسعه و عمق بخشی فعالیت های آتش به اختیار مسئله اساسی این پژوهش را تشکیل می دهد. لازمه این مسئله نیز درک درست از چیستی، چرایی و چگونگی آتش به اختیار است؛ بنابراین، هدف هایی که در این پژوهش بررسی می شود عبارت اند از:

۱. تبیین موضوع و ماهیت آتش به اختیار
۲. تبیین ضرورت آتش به اختیار
۳. تبیین مبانی آتش به اختیار
۴. تبیین قلمرو آتش به اختیار
۵. تبیین الزامات آتش به اختیار

آینده پژوهی از دیدگاه قرآن کریم (مبانی، اصول و روش ها)

۶۵,۰۰۰ تومان

این پژوهش با توجه به ماهیتش، که در حوزه تفسیر موضوعی و دیدگاه شناسی قرآن کریم قرار دارد، از روش مقلی وحیانی و مدل داده پرداز توصیفی-تحلیلی استفاده، و با مطالعات نظری و کتابخانه ای در کتاب آینده پژوهی و منابع تفسیری، و اب نگرش تحلیلی آیات قرآن کریم، مبانی، اصول و روش های آینده پژوهی را در چهار بخش بررسی کرده است.

در بخش یکم، کلیات و پیش نیازهای تحقیق، برای آشنایی با چیستی دانش آینده پژوهی، آینده چژوهی اسلامی، دیدگاه شناسی قرآن کریم، واژه شناسی و گزاره شناسی آینده پژوهی در آیات عرضه می شود.

در بخش دوم، مبانی آینده پژوهی در سه فصل مبانی علوم غربی، مبانی اولیه قرآن کریم، و مبانی آینده پژوهان و دیدگاه قرآن کریم بررسی می شود.

در بخش سوم، نگاه مستقل قرآن کریم به اصول آینده پژوهی در دو فصل اصول اولیه قرآن کریم و اصول قرآنی رویکردهای آینده پژوهی استخراج خواهد شد.

در بخش چهارم، روش های آینده پژوهی از منظر قرآن کریم نیز در دو فصل روش های آینده پژوهی اکتشافی و روش های آینده پژوهی تجویزی با نگرش به مبانی و اصول به دست آمده تبیین می گردد.

ساحل آرامش: سبک اسلامی تشکیل خانواده همراه با بیانات و فتاوای امام خامنه ای دام ظله

۱۷,۰۰۰ تومان

در کتاب حاضر، به مبحث ازدواج و تشکیل خانواده در پنج فصل پرداخته شده است.
ابتدا کلیاتی در خصوص اهمیت ازدواج، غریزه جنسی، آثار ازدواج و … بیان شده است.
سپس مبحث انتخاب همسر مطرح شده و ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر به بحث گذاشته شده است.
در ادامه در خصوص خواستگاری مباحثی ارائه شده است.
در نهایت نیز به دوران عقد و ازدواج از جنبه های مختلف پرداخته شده است.

سلفیت جهادی در عربستان سعودی

۹۵,۰۰۰ تومان

کتاب «سلفیت جهادی در عربستان سعودی» ترجمه کتاب «السلفیه الجهادیه فی السعودیه» است که توسط فواد ابراهیم یکی از نظریه پردازان عربستانی در نقد تروریست پروری دولت سعودی نوشته شده است.

این کتاب سندی جذاب و ممتاز است که اخیراً توسط یک کارشناس سعودی تبار به نام فؤاد ابراهیم تألیف شده و پرده از چهره واقعی رژیم آل سعود و نهاد مذهبی عربستان سعودی برداشته است. فؤاد ابراهیم که دکترای مطالعات مشرق زمین و خاورمیانه را از دانشگاه لندن اخذ کرده، یکی از منتقدان رژیم سعودی است که مبتنی بر مطالعات و اسناد متعدد و معتبر، روشنگری در برابر این رژیم و آشکار ساختن چهره واقعی ستبد و خونریز آن را پیشه خود ساخته است.

فؤاد ابراهیم در این کتاب روند شکل گیری گروه های تروریستی ـ تکفیری را شرح داده و ریشه های فکری و تربیتی این گروه ها را به طور مفصل بیان کرده است. این کتاب حاوی جزئیات مهمی از تحولات سیاسی و اجتماعی در عربستان سعودی است که تولد تفکر کشتار و خشونت ورزی افسارگسیخته از پیامدهای این تحولات محسوب می شود.

تحلیل های نویسنده، مبتنی بر واقعیات تاریخ معاصر عربستان سعودی و جهان اسلام بوده و در این میان تحلیل ها و نظریات خاص و جدیدی را نیز ارائه کرده است

این کتاب به خوبی و با بیانی تحلیلی نحوه انتقال ویروس های کشنده تحجر، تعصب، تکفیر، تحقیر و خونریزی را به اذهان جوانان جهان اسلام، توسط تفکر سلفی وهابی شرح می دهد.

تکلیف گرایی در سیره امام خمینی (ره) و امام خامنه ای دام ظله

۴۵,۰۰۰ تومان

کتاب حاضر، تحقیقی پیرامون ابعاد مختلف تکلیف و مصادیق آن و نیز بررسی دیدگاه های امام خمینی و آیت الله سید علی خامنه ای. در ابتدای این اثر تعریفی از معنای تکلیف و مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی تکلیف گرایی و تکلیف پذیری ارائه شده و سپس این موضوع از منظری فردی، خانوادگی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی، جهانی و اجتماعی در آموزه های دین اسلام، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده تکلیف را مقوله ای فراگیر در زندگی انسان برشمرده و آن را فراتر از مسائل عبادی دانسته و دیدگاه امام خمینی و آیت الله سیدعلی خامنه ای را در مورد وسعت آن منعکس نموده است. وی بر این اساس به تکالیف مرد و زن نسبت به هم در محیط خانواده، تکالیف متقابل والدین و فرزندان، تکالیف متقابل حاکمان و مردم، تکالیف دانشمندان و قانون گذاران، مدیران، سیاستمداران، فعالان اقتصادی و سایر اقشار مختلف جامعه را از همین منظر مورد بحث و بررسی قرار داده و از دیدگاهی قرآنی و روایی، نظریات امام خمینی و آیت الله سیدعلی خامنه ای را در این باره برجسته کرده است.

تنگه هرمز در ضربان انسداد

۶۵,۰۰۰ تومان

پژوهشی در زمینه جایگاه ژئوپلتیک تنگه هرمز و مسایل سیاسی، امنیتی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی مربوط به آن است. در این کتاب ابتدا به توصیف ابعاد جغرافیایی و طبیعی تنگه هرمز و تاریخچه آن پرداخته شده و گردش حاکمیت در این منطقه در دوران قبل و بعد از اسلام و نیز دوران معاصر، مورد شرح و بررسی اجمالی قرار گرفته است. آن گاه اهمیت جغرافیای سیاسی تنگه هرمز بیان شده و جایگاه استراتژیک و ژئو استراتژیک این منطقه بیان شده و نظام حقوقی تعریف شده برای آن در نظام بین الملل و قوانین مربوط به دریاها، ذکر شده است. نویسنده در ادامه اهمیت تنگه هرمز را از دیدگاه مسئولان نظام جمهوری اسلامی از لحاظ امنیتی و سیاسی، بررسی نموده و ظرفیت‌های مهم نظامی، ترانزیتی، بین المللی، حقوقی، اقتصادی و امنیتی آن را با توجه به استراتژی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، بیان نموده است.

مدیریت جهادی

۱۰۰,۰۰۰ تومان

بیان شاخص‎های مهم مدیریت جهادی و مزایای این نوع مدیریت از منظری قرآنی و روایی و با توجه به تأکیدات آیةالله سید علی خامنه‎ای رهبر انقلاب اسلامی است. در این کتاب به بررسی مبانی و ویژگی‎های مدیریت جهادی و اهمیت و کارکردهای آن در ابعاد مختلف پرداخته شده و و اصول مربوط به آن بیان شده است. نویسنده ضمن ارایه تعریفی لغوی و اصطلاحی از مدیریت جهادی و مفهوم جهاد در عرصه‎های اقتصادی و مدیریتی، به تبیین ویژگی‎های آن مانند: اخلاص، توکل، سعه صدر، صبر و بردباری، حسن خلق، داشتن جوهری رهبری و مدیریت، خطرپذیری، سخت‎کوشی، ایثار در راه خدا، شجاعت و دلیری، تولید علم و دانایی، خلاقیت و نوآوری، مشورت، تکلیف محوری، شایسته سالاری، جوان‎گرایی، بصیرت نافذ، دشمن‎شناسی، اصلاح‎گری، تعظیم شعائر الهی و دینی و … اشاره کرده و آیاتی از قرآن، روایاتی از معصومین و نیز سخنانی از رهبر انقلاب ایران در این موضوع نقل کرده است.