جستجو
وضعیت موجودی
دستههای محصولات
- pdf 1
- لوح فشرده 14
- کتاب 493
- طب سنتی و اسلامی 5
- ادعیه 3
- ادیان و مذاهب 39
- اخلاق 70
- اعتقادی 92
- امام و رهبری 34
- اقتصاد 13
- خانواده 15
- روان شناسی 40
- جهاد و دفاع 68
- سیاسی 141
- تاریخ اسلام 49
- تاریخ ایران 54
- ترجمه شده 25
- مدیریت 18
- قرآن و حدیث 44
- کودک 20
- فرهنگ 50
- فقه و حقوق 31
- کتاب صوتی 1
نویسنده
حبیب زمانیحبیب زمانی 1
- ابوالقاسم شاکر 2
- احمد رضائی 1
- اسدالله کرد فیروزجائی 2
- رضا ادبی فیروزجائی 1
- عبدالله شمسی 2
- عبدالله ابراهیم زاده 1
- عبدالله نعمه الشیب 1
- عبدالله نوری گلجائی 1
- عبدالهادی احمدی 1
- عزیز غضنفری 1
- علی قاسمی 1
- علی کریمی خوشحال 1
- سید رضا فقیهی 1
- سید رکن الدین رشیدی آل هاشم 1
- سید مرتضی حسینی فضل 1
- سید قوام الدین حسینی 1
- صمد عالی نژاد 1
- محسن مروتی شریف آباد 1
- محمد شبدینی پاشاکی 1
- محمد خیر هیکل 3
- محمدحسین سپهر 1
- محمداسماعیل رستمی نیا 2
- محمدرضا زینلی 1
- محمدتقی شاکر 3
- محمدمهدی سپهر 1
- محمود پاکیزه 1
- مصطفی آخوندی 2
- مهدی لطفی 1
- مهدی فرمانیان 2
- پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام 1
- یاشار حسن زاده زورمند 1
- فواد ابراهیم 1
ویراستار
- حجت یوسفعلی 2
- حسن محقق نجفی 1
- حسین برخورداری 2
- حمزه زاهدی 2
- حمیده مظفری 1
- اسعد الکعبی 2
- جواد احمدی 3
- عزت الله معتمد 1
- علیرضا فرازی 1
- زهره استادحسین 1
- محمد عابدی 1
- محمد نصیری 4
- محمدرضا امانی سماک 2
- محمدعلی محمودیان 1
- مرتضی شیرودی 1
- مرتضی عینی 1
- مسلم شوبکلائی 11
- مهران اسلامی 1
- قدرت الله فرقانی 14
- فاطمه مشتاقی 1
- یوسف مدلج 1
زبان کتاب
- فارسی 1
نمایش 1–24 از 27 نتیجهSorted by latest
“حقیقت ماندگار – کتاب چهارم: فقه شیعه” به سبد شما افزوده شد. مشاهده سبد خرید
جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام (دوره دو جلدی)
۲۵۰,۰۰۰ تومانبا ترجمه جلد نخست کتاب “الجهاد و القتال فی السیاسة الشرعیة” تحت عنوان جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام، نوشته محمد خیر هیکل، که دربردارنده مباحث موضوعی درباره جهاد از قبیل جهاد و دیگر انواع جنگ در اسلام، مشروعیت جهاد و انگیزه های اعلام جهاد در اسلام بود، ضرورت تکمیل مباحث مربوط به این فریضه مهم و حیاتی اسلام احساس شد؛ چیزی که هم مورد درخواست و پرسش مخاطبان و خوانندگان جلد نخست بود و هم مباحث اصلی کتاب را تشکیل می داد؛ یعنی احکام جهاد و نیز احکام شرعی مرتبط با سیاست جنگی در اسلام. از این رو، به ترجمه جلد دوم آن اقدام شد.
هیکل در رساله سه جلدی مفصل خود، که حجم آن به اضافه مصادر و مراجع و فهرست های عمومی و تخصصی بیش از دو هزار صفحه می شود، با نگاهی عمیق و همه جانبه به موضوع جنگ و جهاد از منظر فقه اهل سنت پرداخته است؛ وی در هر موضوع، تمام حالت های قضیه و دیدگاه های صاحب نظرن گذشته و حال در هر فرع و عنوان را بیان کرده و پس از بررسی مصداق های جهاد اصطلاحی، دیدگاه خود را با استناد به آیات و روایات و نظر فقیهان ارائه و اثبات می کند.
جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام – جلد دوم
۱۲۵,۰۰۰ تومانبا ترجمه جلد نخست کتاب “الجهاد و القتال فی السیاسة الشرعیة” تحت عنوان جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام، نوشته محمد خیر هیکل، که دربردارنده مباحث موضوعی درباره جهاد از قبیل جهاد و دیگر انواع جنگ در اسلام، مشروعیت جهاد و انگیزه های اعلام جهاد در اسلام بود، ضرورت تکمیل مباحث مربوط به این فریضه مهم و حیاتی اسلام احساس شد؛ چیزی که هم مورد درخواست و پرسش مخاطبان و خوانندگان جلد نخست بود و هم مباحث اصلی کتاب را تشکیل می داد؛ یعنی احکام جهاد و نیز احکام شرعی مرتبط با سیاست جنگی در اسلام. از این رو، به ترجمه جلد دوم آن اقدام شد.
هیکل در رساله سه جلدی مفصل خود، که حجم آن به اضافه مصادر و مراجع و فهرست های عمومی و تخصصی بیش از دو هزار صفحه می شود، با نگاهی عمیق و همه جانبه به موضوع جنگ و جهاد از منظر فقه اهل سنت پرداخته است؛ وی در هر موضوع، تمام حالت های قضیه و دیدگاه های صاحب نظرن گذشته و حال در هر فرع و عنوان را بیان کرده و پس از بررسی مصداق های جهاد اصطلاحی، دیدگاه خود را با استناد به آیات و روایات و نظر فقیهان ارائه و اثبات می کند.
آنچه پیش روی شماست، جلد دوم از این مجموعه سه جلدی است که از یک مقدمه و دو باب تشکیل شده و هر باب دو یا سه فصل و هر فصل چند مبحث دارد. دو باب اول در جلد اول ارائه شد، و دو باب باقی مانده در جلد سوم ارائه خواهند شد.
جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام – جلد اول
۲۸۰,۰۰۰ تومانهیکل در رساله سه جلدی مفصل خود، که حجم آن به اضافه مصادر و مراجع و فهرست های عمومی و تخصصی بیش از دو هزار صفحه می شود، با نگاهی عمیق و همه جانبه به موضوع جنگ و جهاد از منظر فقه اهل سنت پرداخته است؛ وی در هر موضوع، تمام حالت های قضیه و دیدگاهه ای صاحب نظرن گذشته و حال در هر فرع و عنوان را بیان کرده و پس از بررسی مصداق های جهاد اصطلاحی، دیدگاه خود را با استناد به آیات و ورایات و نظر فقیهان ارائه و اثبات می کند.
آنچه پیش روی شماست جلد نخست از این مجموعه سه جلدی است که از یک مقدمه و سه باب تشکیل شده و هر باب دو فصل و هر فصل چند مبحث دارد. چهار باب باقی مانده در جلدهای دوم و سوم ارائه خواهند شد.
جغرافیای مذهبی سوریه
۶۵,۰۰۰ تومانکتاب حاضر بر آن است با بررسی ادیان، مذاهب، فرقه ها و نحله های موجود در کشور سوریه، میزان جمعیت، پراکندگی جغرافیایی، انشعابات و عقاید، جایگاه اجتماعی و سیاسی هر یک از آنها را روشن سازد، تا هم نیروهای عامل در کشور سوریه با استفاده از آن، شناخت بهتری از اوضاع مذهبی مردم سوریه پیدا کنند و هم عناصر تصمیم گیر، در راهبردهای خود درباره سوریه از آن بهره گیرند.
این پژوهش بر مبنای بررسی منابع و اسناد کتابخانه ای (به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی) انجام شده است و همچنین با کارشناسان و صاحب نظران مسائل سوریه مصاحبه شده است.
حقیقت دین و عصاره ایمان
۶۵,۰۰۰ توماندر این کتاب، نویسنده با محور قرار دادن زیارت جامعه کبیره، به تبیین ولایت و ولایت مداری و ادله عقلی نقلی آن پرداخته است. ابتدا چیستی، جایگاه و اقسام ولایت مطرح شده است.
سپس در خصوص تلازم محبت و ولایت صحبت شده است. در ادامه ولایت خداوند، ولایت پیامبر (ص)، ولایت ائمه (ع) و سرچشمه ولایت پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) واکاوی شده است.
نقش ائمه (ع) در دنیا و آخرت، شاخص ها و شیوه های رهبری الهی ائمه (ع) نیز بررسی شده است.
در نهایت در زمینه ولایت مداری، آثار آن، آثار زیانبار انکار ولایت، مراتب انکار ولایت و ضرورت پذیرش ولایت و همچنین لوازم ولایت مداری در عصر غیبت به طور مفصل و جامع مباحثی مطرح شده است.
سلفیت جهادی در عربستان سعودی
۱۵۰,۰۰۰ تومانکتاب «سلفیت جهادی در عربستان سعودی» ترجمه کتاب «السلفیه الجهادیه فی السعودیه» است که توسط فواد ابراهیم یکی از نظریه پردازان عربستانی در نقد تروریست پروری دولت سعودی نوشته شده است.
این کتاب سندی جذاب و ممتاز است که اخیراً توسط یک کارشناس سعودی تبار به نام فؤاد ابراهیم تألیف شده و پرده از چهره واقعی رژیم آل سعود و نهاد مذهبی عربستان سعودی برداشته است. فؤاد ابراهیم که دکترای مطالعات مشرق زمین و خاورمیانه را از دانشگاه لندن اخذ کرده، یکی از منتقدان رژیم سعودی است که مبتنی بر مطالعات و اسناد متعدد و معتبر، روشنگری در برابر این رژیم و آشکار ساختن چهره واقعی ستبد و خونریز آن را پیشه خود ساخته است.
فؤاد ابراهیم در این کتاب روند شکل گیری گروه های تروریستی ـ تکفیری را شرح داده و ریشه های فکری و تربیتی این گروه ها را به طور مفصل بیان کرده است. این کتاب حاوی جزئیات مهمی از تحولات سیاسی و اجتماعی در عربستان سعودی است که تولد تفکر کشتار و خشونت ورزی افسارگسیخته از پیامدهای این تحولات محسوب می شود.
تحلیل های نویسنده، مبتنی بر واقعیات تاریخ معاصر عربستان سعودی و جهان اسلام بوده و در این میان تحلیل ها و نظریات خاص و جدیدی را نیز ارائه کرده است
این کتاب به خوبی و با بیانی تحلیلی نحوه انتقال ویروس های کشنده تحجر، تعصب، تکفیر، تحقیر و خونریزی را به اذهان جوانان جهان اسلام، توسط تفکر سلفی وهابی شرح می دهد.
بازشناسی گناه
۳۵,۰۰۰ توماندر کتاب حاضر، برای شناخت بهتر گناه و ایجاد انگیزه قوی تر در ترک آن، با استناد به آموزه های دینی، پس از بیان مفهوم گناه و اقسام آن، از عوامل و زمینه های پیدایش گناه سخن گفته شده است. سپس به پیامدهای گناه و آثار ترک آن اشاره شده و بر ضرورت ترک گناهان تأکید شده است. در ادامه برخی گناهان بزرگ مانند شرک، رنجانیدن مؤمن، دروغ، غیبت و بهتان، حرام خواری، درآمد شبهه ناک، تضییع بیت المال و نگاه حرام به تفصیل بررسی شده است. در نهایت نیز به راه های پیشگیری و جبران گناه پرداخته شده است.
آینده پژوهی از دیدگاه قرآن کریم (مبانی، اصول و روش ها)
۶۵,۰۰۰ توماناین پژوهش با توجه به ماهیتش، که در حوزه تفسیر موضوعی و دیدگاه شناسی قرآن کریم قرار دارد، از روش مقلی وحیانی و مدل داده پرداز توصیفی-تحلیلی استفاده، و با مطالعات نظری و کتابخانه ای در کتاب آینده پژوهی و منابع تفسیری، و اب نگرش تحلیلی آیات قرآن کریم، مبانی، اصول و روش های آینده پژوهی را در چهار بخش بررسی کرده است.
در بخش یکم، کلیات و پیش نیازهای تحقیق، برای آشنایی با چیستی دانش آینده پژوهی، آینده چژوهی اسلامی، دیدگاه شناسی قرآن کریم، واژه شناسی و گزاره شناسی آینده پژوهی در آیات عرضه می شود.
در بخش دوم، مبانی آینده پژوهی در سه فصل مبانی علوم غربی، مبانی اولیه قرآن کریم، و مبانی آینده پژوهان و دیدگاه قرآن کریم بررسی می شود.
در بخش سوم، نگاه مستقل قرآن کریم به اصول آینده پژوهی در دو فصل اصول اولیه قرآن کریم و اصول قرآنی رویکردهای آینده پژوهی استخراج خواهد شد.
در بخش چهارم، روش های آینده پژوهی از منظر قرآن کریم نیز در دو فصل روش های آینده پژوهی اکتشافی و روش های آینده پژوهی تجویزی با نگرش به مبانی و اصول به دست آمده تبیین می گردد.
تکلیف گرایی در سیره امام خمینی (ره) و امام خامنه ای دام ظله
۴۵,۰۰۰ تومانکتاب حاضر، تحقیقی پیرامون ابعاد مختلف تکلیف و مصادیق آن و نیز بررسی دیدگاه های امام خمینی و آیت الله سید علی خامنه ای. در ابتدای این اثر تعریفی از معنای تکلیف و مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی تکلیف گرایی و تکلیف پذیری ارائه شده و سپس این موضوع از منظری فردی، خانوادگی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی، جهانی و اجتماعی در آموزه های دین اسلام، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده تکلیف را مقوله ای فراگیر در زندگی انسان برشمرده و آن را فراتر از مسائل عبادی دانسته و دیدگاه امام خمینی و آیت الله سیدعلی خامنه ای را در مورد وسعت آن منعکس نموده است. وی بر این اساس به تکالیف مرد و زن نسبت به هم در محیط خانواده، تکالیف متقابل والدین و فرزندان، تکالیف متقابل حاکمان و مردم، تکالیف دانشمندان و قانون گذاران، مدیران، سیاستمداران، فعالان اقتصادی و سایر اقشار مختلف جامعه را از همین منظر مورد بحث و بررسی قرار داده و از دیدگاهی قرآنی و روایی، نظریات امام خمینی و آیت الله سیدعلی خامنه ای را در این باره برجسته کرده است.
ساحل آرامش: سبک اسلامی تشکیل خانواده همراه با بیانات و فتاوای امام خامنه ای دام ظله
۶۰,۰۰۰ توماندر کتاب حاضر، به مبحث ازدواج و تشکیل خانواده در پنج فصل پرداخته شده است.
ابتدا کلیاتی در خصوص اهمیت ازدواج، غریزه جنسی، آثار ازدواج و … بیان شده است.
سپس مبحث انتخاب همسر مطرح شده و ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر به بحث گذاشته شده است.
در ادامه در خصوص خواستگاری مباحثی ارائه شده است.
در نهایت نیز به دوران عقد و ازدواج از جنبه های مختلف پرداخته شده است.
حقیقت ماندگار (دوره چهار جلدی)
۲۴۵,۰۰۰ تومانحقیقت ماندگار مجموعه ای چهارجلدی در تبیین خطوط کلی حوزه های تاریخ تشیع، میراث حدیثی شیعه، عقاید و فقه شیعه است.
مؤلف کتاب اول: تاریخ تشیع، را در هشت فصل نوشته است که کلیات، مؤلفه های شیعه، شکل گیری هسته اولیه شیعه، شیعه در عصر خلفا، شیعه در عصر امام حسن تا امام سجاد، شیعه در دوران امام باقر تا عصر غیبت، جریان ها و فرقه های شیعه و چرایی شکل گیری آنها و شیعه از عصر آل بویه تا عصر صفویه عنوان های مطالب این کتاب هستند.
کتاب دوم: میراث حدیثی شیعه (ریشه ها و رویش ها) در سه بخش نوشته شده است که نقل حدیث در عصر رسالت و پس از آن، سرچشمه علم پیشوایان شیعه و چگونگی شکل گیری و تدوین حدیث شیعه عنوان های مطالب این کتاب هستند.
همچنین کتاب سوم: عقاید شیعه، در شش فصل با عنوان های: توحید از منظر قرآن و روایات، نبوت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، تحریف قرآن از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، امامت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، غلو از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه و مهدویت؛ باور مشترک اسلامی نگاشته شده است.
در کتاب چهارم: فقه شیعه، به چگونگی شکل گیری فقه امامیه، منابع دست یابی به احکام شرعی، مسئله ی امکان نسخ احکام توسط امام، چیستی تقیه در فقه و دلایل مشروعیت آن و در نهایت تبیین حقیقت تولی و تبری پرداخته شده است. فقه امامیه مبین بایدها و نبایدهای رفتاری در حوزه ی سلوک فردی و اجتماعی و همچنین احکام وضعی است، که مجموعه ای از قوانین، مقررات و احکام شرعی را به نمایش می گذارد.
حقیقت ماندگار – کتاب چهارم: فقه شیعه
۸۰,۰۰۰ تومانحقیقت ماندگار مجموعه ای چهارجلدی در تبیین خطوط کلی حوزه های تاریخ تشیع، میراث حدیثی شیعه، عقاید و فقه شیعه است.این مجموعه می کوشد، افزون بر معرفی و ارائۀ نگاهی کلان به مذهب تشیع، از تلقین باورهای نادرست نسبت به امامیه جلوگیری کند.
در این جلد (فقه شیعه)، به چگونگی شکل گیری فقه امامیه، منابع دست یابی به احکام شرعی، مسئله ی امکان نسخ احکام توسط امام، چیستی تقیه در فقه و دلایل مشروعیت آن و در نهایت تبیین حقیقت تولی و تبری پرداخته شده است. فقه امامیه مبین بایدها و نبایدهای رفتاری در حوزه ی سلوک فردی و اجتماعی و همچنین احکام وضعی است، که مجموعه ای از قوانین، مقررات و احکام شرعی را به نمایش می گذارد.
حقیقت ماندگار – کتاب سوم: عقاید شیعه
۵۰,۰۰۰ تومانمؤلف کتاب را در شش فصل با عنوان های: توحید از منظر قرآن و روایات، نبوت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، تحریف قرآن از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، امامت از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه، غلو از نگاه احادیث و دانشمندان شیعه و مهدویت؛ باور مشترک اسلامی نگاشته و درباره شیعه و عقاید شیعه در مقدمه چنین آورده است:
شیعه مولود طبیعی اسلام است و پیدایش آن نیز نتیجه طبیعی اسلام و نمایانگر اندیشه ای است که دعوت اسلامی در راه رسیدن به کمال مطلوب خود، از طرح آن ناگزیر می باشد. از این رو، تشیع سیمای حقیقی اسلام است که پیشینه آن به عصر نبی اکرم اسلام برمی گردد و بعد از ختم رسالت نیز در خلافت ظاهری امام علی بروز و ظهور یافت. شیعه با الهام از اهل بیت در همه ابعاد به ویژه در بعد اعتقادی، بیش از هر چیز بر کتاب و سنت پیامبر تاکید می ورزد. بر همین مبنا بود که امام علی حاضر نشد در شورای شش نفره به غیر کتاب خدا و سنت رسولش بیندیشد.
در اندیشه شیعه اثناعشری، امام، جانشین و وصی پیامبر قلمداد می شود و آنان هیچ گاه امام را پیامبر نمی دانند و معتقدند که بین آن دو فرق هایی هست. لذا نویسنده در صفحه 73 کتاب درباره فرق بین پیامبر و امام چنین آورده است:
1. از اخبار استفاده می شود که امام تشریع کننده نیست؛ چنان که امام باقر در تفسیر آیه «اَطِیعُوا اللَّهَ وَ اَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْکُمْ» می فرماید: « هِیَ فِی عَلِیٍّ وَ فِی الائِمَّه جَعَلَهُمُ اللهُ مَوَاضِعَ الانبیاء غَیرَ اَنَّهُم لا یُحِلُونَ شَیئاً و لَایحَرِّمُونَهُ »؛ مراد از اولی الامر، امام علی و دیگر ائمه اند. خداوند آنها را در جایگاه انبیا قرار داد؛ با این تفاوت که آنان حلال و حرامی را دریافت نمی کنند.
از تعبیر« غَیرَ اَنَّهُم لا یُحِلُونَ شَیئاً و لَایحَرِّمُونَهُ » تفاوت امام با انبیاء مشخص می شود؛ زیرا بر اساس این روایت، بر انبیاء حلال و حرام نازل می شود؛ ولی بر ائمه چنین معارفی نازل نمی شود.
2. شیعیان معتقدند که اگرچه بر امام الهام می شود و او با عالم غیب ارتباط دارد؛ چنانکه در قرآن چنین الهامی به مادر حضرت موسی نسبت داده شده و آمده است: «و اوحینا إلی ام موسی ان ارضیعه»؛ ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر بده. و این نوع وحی و الهام، با وحی انبیاء متفاوت است؛ زیرا پیغمبر رسماً با عالم غیب تماس دارد و فرشته وحی را می بیند و ملکوت جهان هستی را رؤیت می کند؛ ولی ارتباط امام، به چنین مرتبه ای نیست.
در ادامه، مؤلف عناوین فصل چهارم را چنین برمی شمارد: ویژگی های امام از دیدگاه شیعه، برخورداری از عصمت، افضلیت از دیگران، انتصابی بودن امام، امام و خلیفه بعد از پیامبر، امامت و نزول وحی و امامت و نسخ احکام.
همچنین وی درباره انتصابی بودن امام نیز چنین می نویسد:
قرآن کریم در آیات متعددی، به انتصابی بودن امامت اشاره دارد که به نمونه هایی از آنها اشاره می شود:
1.قرآن می فرماید: « وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً »؛ به خاطر آورید هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود و به او خوبی از عهده آزمایش ها برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم.
خداوند در این آیه، خطاب به حضرت ابراهیم می فرماید: من تو را امام مردم قرار دادم؛ یعنی امامت را خداوند تعیین می کند، نه خلق خدا.
2.قرآن کریم در آیه ای دیگر می فرماید:
« إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی آدَمَ وَ نُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِینَ »؛ خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد. آنها فرزندانی بودند که از نظر تقوا بعضی از بعض دیگر گرفته شده بودند؛و خداوند، شنوا و داناست.
مقصود از «اصطفی» در این آیه همان برگزیدگی و انتصاب از نظر نبوت و رسالت و یا به عبارت دیگر، زعامت و رهبری است. در آیه پس از آدم و نوح، از خاندان ابراهیم و عمران سخن به میان آمده است.
حقیقت ماندگار – کتاب دوم: میراث حدیثی شیعه (ریشه ها و رویش ها)
۸۰,۰۰۰ تومانمؤلف کتاب را در سه بخش نوشته است که نقل حدیث در عصر رسالت و پس از آن، سرچشمه علم پیشوایان شیعه و چگونگی شکل گیری و تدوین حدیث شیعه عنوان های مطالب این کتاب هستند.
نگارنده در مقدمه بخش اول کتاب درباره نزول قرآن و نگارش آن در زمان پیامبر چنین می نویسد:
همواره پیرامون آیات، پرسش های از آن حضرت پرسیده می شد و آن جناب بیاناتی می فرمودند که برخی از آنها جنبه تفسیر و تشریح آیات را داشت و برخی شامل تفصیل و تشریح احکام و قوانین قرآن و گاه بیان شان نزول آیات و سوره های می شد؛ در طول این مدت، به ویژه پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه که قوانین اسلام در احوال فردی و شئون اجتماعی راه توسعه را می پیمود، حضرت ابتدا یا پس از پرسش مسلمانان، بیاناتی در یکی از این زمینه ها ارائه می فرمودند: عقاید، اخلاق، عبادات، قوانین اجتماعی، مدنی، جنایی، کیفری، اخلاق شخصی، آداب معاشرت، کیفیت تشکیل خانواده، سلوک عملی و تشویق به تحصیل فضایل. این سخنان برنامه مسلمانان شمرده می شد و از این رو به آن اهمیت می دادند و در گوش سپردن به آن دقت و همت داشتند.
بدیهی است تا پیامبر اکرم خود در میان مردم بودند و دسترسی به این واسطه میان خدا و مردم در انتقال پیام و خواست الهی به سهولت میسر می شد، پس اهمیت حدیث چنان که باید مشهود نبود. با رحلت حضرت، مردم احساس کردند نیاز بیشتری به احادیث پیامبر دارند؛ از این رو نویسنده درباره اهمیت نگارش و دریافت حدیث بعد از پیامبر در شیعه و اهل سنت چنین نوشته است:
پس از قرآن، دومین مرجع برای شناخت احکام و عقاید دینی، سنت و حدیث پیامبر است. افزون بر اجمال در آیات قرآن، برای دریافت درست مفاهیم وحی، به ویژه آیات متشابه که زمینه برداشت های گوناگون و اختلاف مفهومی در آن گسترده تر است، نیاز به سنت و تبیین معصوم نمود بیشتری می یابد. این نیاز با دو رویکرد پاسخ داده شده:
1- شیعه: با توجه به روایت«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» دایره این مرجعیت را منحصر در عترت نبوی که تعین یافته بود دانستند و مرجعیت مطلق دینی اصحاب را با استناد به آیات و روایات نپذیرفتند.
2-اهل سنت: اهل سنت برای حل این مسئله عمل اصحاب را به سنت رسول خدا ضمیمه کردند. در توجیه این سخن گفته شد: اصحاب با پیامبر بودند و به آنچه از ایشان شنیده بودند عملی کردند و حضرت خود بر اعمال آنها نظارت داشتند؛ علاوه بر این که اصحاب عدول امت به شمار می رفتند و عمل آنان برای دیگران حجت بود و آنچه را طبقه تابعین از اصحاب می شنیدند برای دیگران نقل و روایت می کردند. این گونه حدیث ایجاد و متداول و از برخی به برخی دیگر نقل شد و همدوش قرآن، ملاک عمل مردم و راهنمای امت قرار گرفت.
در ادامه نویسنده عناوین بخش دوم کتاب را چنین برمی شمارد:
دستورهای الهی از دیدگاه اهل بیت، هدایت الهی و لزوم استمرار آن، قرآن و راهنمایی به هدایت کنندگان، معیار دانش و آگاهی در شناخت یابی به امام، اتفاق فریقین بر دانش گسترده اهل بیت، منزلت امام علی نزد رسول خدا، پیشوایان شیعه و ادعای آگاهی انحصاری، خاستگاه دانش امام به قرآن و سنت و دانش اختصاصی امام به آن.
وی همچنین درباره منزلت امام علی نزد رسول خدا چنین می نویسد:
جایگاه امام علی نزد پیامبر را می توان با مروری بر گزارش ها و روایات فراوان طرح شده در این حوزه از زبان امام علی و دیگران به دست آورد. امام علی در بیان جایگاهشان نسبت به پیامبر بیان می کنند: «هیچ یک از اطرافیان پیامبر منزلت و جایگاه مرا نزد پیامبر نداشتند؛ من هر سحرگاه نزد ایشان می رفتم.» خلیفه اول نیز با تایید این سخن، امام علی را نزدیک ترین افراد به پیامبر و کسی که در چشم پیامبر از همه بزرگ تر بود و آن که بیشترین بهره را از پیامبر برد معرفی کند.
نتیجه این پیوند گسترده آن گونه شد که حضرت خود را دانش آموخته ممتاز و کامل مکتب پیامبر می دانستند و از مسلمانان می خواستند پرسش های خود را با ایشان در میان بگذارند.
نتیجه بهره گیری فراوان از پیامبر نشر و انتقال آن در قالب الفاظ علوی به نسل های پیش رو بود. بر این اساس تبلور استفاده کامل از محضر رسول خدا را می توان در سخنان و روایات نقل شده از امام علی ملاحظه داشت و ریشه گفتار امام علی را در سخنان و تعالیم رسول خدا جست وجو نمود.
حقیقت ماندگار – کتاب اول: تاریخ تشیع
۶۵,۰۰۰ تومانمؤلف کتاب را در هشت فصل نوشته است که کلیات، مؤلفه های شیعه، شکل گیری هسته اولیه شیعه، شیعه در عصر خلفا، شیعه در عصر امام حسن تا امام سجاد، شیعه در دوران امام باقر تا عصر غیبت، جریان ها و فرقه های شیعه و چرایی شکل گیری آنها و شیعه از عصر آل بویه تا عصر صفویه عنوان های مطالب این کتاب هستند.
همچنین نگارنده در مقدمه کتاب درباره حقانیت تسنن و تشیع و اینکه کدام از این دو بر حق است چنین آورده است:
به نظر می رسد، یکی از معیارهای مهم برای شناخت حقانیت هر مذهب نگاه به تاریخ ظهور و تقدم تاریخی آن است؛ از این رو تاریخ به عرصه دین و مذهب پا نهاده و میان آن دو پیوندی جدی و گسست ناپذیر پدید آمد. پیوندی که تا امروز تداوم دارد و هر روز به دلیل نیاز روزافزون دین پژوهان به شناخت دقیق تر از چکونگی ظهور تاریخی هر دین، مستحکم تر می شود. هر یک از دو مذهب شیعه و سنی برای دفاع از حقانیت تاریخی خود دست به کار شده، با ارائه آثاری اعم از کتاب، رساله، مقاله، ردیه، جوابیه، نقد و تحلیل و کنفرانس و همایش، نهضتی علمی در این عرصه پدید آورده اند.
پس برای پی بردن به اصالت و حقیقت هر چیز، باید به زمان و علل ظهور آن توجه کرد، چنانکه در شناخت حقیقت شیعه نیز باید چنین کرد؛ لذا نویسنده در صفحه 75 این کتاب پیدایش شیعه را از زمان پیامبر می دانند و چنین توضیح می دهد:
پیدایش شیعه از به عصر پیامبر باز می گردد. از شأن نزول و تفسیر برخی آیات قرآن و روایات که شیعه و سنی درباره حضرت علی و پیروان او نقل کرده اند، درمی یابیم که هسته نخستین تشیع و اساس آن را خداوند در قرآن کریم نشاند و پیامبر اکرم در طول دوران رسالتش آن را آبیاری کرد و پروراند تا آنکه شجره طیبه ای گردید و در زمان آن حضرت به ثمر نشست؛ به همین سبب برخی که نام آنها خواهد آمد در زمان پیامبر به «شیعه» معروف بودند. اینان انتخاب خلیفه را پس از پیامبر در سقیفه مردود دانستند و با استناد به احادیث پیامبر گفتند، پیامبر جانشین خود را در زمان حیاتش و پیش تر تعیین و معرفی کرده است.
در ادامه آقای شاکر در فصل هشتم که عنوان آن شیعه از عصر آل بویه تا عصر صفویه است به درآمیختن مذهب و سیاست می پردازد و چنین می نویسد:
پادشاهان سلسله صفویه با درآمیختن سیاست و مذهب، توانستند حکومت واحدی با قدرت عظیم در ایران پدید آورند و به تدریج دست دشمنان مذهبی و سیاسی را از سرحدات کشور کوتاه کنند. با آنکه سلاطین آخر دوران صفویه افرادی ضعیف و سست اراده بودند، دوره 240ساله حکومت آنها، دوران علمای بزرگی چون محقق ثانی، مقدس اردبیلی، شیخ بهایی، ملامحمدباقر مجلسی، محمدتقی مجلسی، میرداماد، ملاصدرای شیرازی، ملا محسن فیض کاشانی، ملاعبدالرزاق لاهیجی و میرزا ابوالقاسم میرفندرسکی ظهور کردند که در فقه، حدیث، فلسفه و تفسیر تبحر تمام داشتند و کتاب های معتبری تدوین کردند.
خودکنترلی در سازمان و مدیریت (با رویکرد اسلامی)
۱۲,۰۰۰ توماندر نوشتار حاضر، نکارندگان در 4 فصل به موشکافی ابعاد مختلف خود کنترلی پرداخته اند. در فصل اول به کلیات خود کنترلی (اصول، مبانی و …)، در فصل دوم به عوامل خود کنترلی، در فصل سوم به «الگو و مدل های خود کنترلی» و در فصل پایانی به تبیین رابطه خود کنترلی با نظریه های مدیریتی پرداخته شده است.
بایسته های فرهنگ، اقتصاد و مدیریت جهادی
۷۵,۰۰۰ توماندر این اثر که به مناسبت نامگذاری سال 1393 شمسی به نام “سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” نگاشته شده است، محورهای مهم مدیریت جهادی در دو عرصه اقتصاد و فرهنگ با توجه به موقعیت و شرایط اقتصادی و فرهنگی موجود در جمهوری اسلامی ایران در دو عرصه داخلی و خارجی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در ابتدای کتاب حاضر تعریفی از فرهنگ و فرهنگ اسلامی و ظرفیت ها و شاخص های مهم آن ارائه شده و پس از آن ظرفیت های بیرونی و درونی اقتصاد ایران بررسی شده است. آنگاه الزامات و بایسته های دینی و اخلاقی مدیریت جهادی و مصادیق آن بیان شده و راهبردها و چگونگی ساماندهی به امور فرهنگی و اقتصادی با توجه به اقتضائات جامعه دینی و اسلامی در ایران تبیین شده است.
نویسنده اموری همچون: خدامحوری، وجدان کاری، مردم باوری، نهراسیدن از مشکلات، کار گروهی، تکریم ارباب رجوع، داشتن تخصص و تعهد، ارزش گرایی در محیط کار، قناعت و اعتدال، شایسته سالاری، توجه به محرومان، خودباوری، آینده نگری و سرعت عمل را از مؤلفه های مهم مدیریت جهادی عنوان کرده و آفات و آسیب های آن را بررسی نموده است.
جریان شناسی گفتمانی و عملکردی حلقه موسوم به انحرافی
۱۵۰,۰۰۰ توماندر سال 84 پیروزی گفتمان عدالت، نوید تحقق شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و گفتمان معیار (امام خمینی و رهبر معظم انقلاب) را می داد؛ ولی این حرکت پس از چندی، به ویژه در دولت دهم، از گفتمان اصیل انقلاب منحرف شد.
با این وصف، خطر انحراف همیشه در کمین دولت ها، گروه ها و افراد بوده و ضربات سنگین و بعضا جبران ناپذیری از این طریق بر انقلاب تحمیل شده است و این نگرانی برای دلسوزان انقلاب اسلامی وجود دارد که افراد و گروه های منحرف به پست های کلیدی دست نیابند. دولت نهم و دهم نیز از این قاعده مستثنا نیست.
رهبر انقلاب، همواره بر خطر انحراف در دولت ها و گروه ها اشراف داشته و درباره آنها تذکر داده است. برای مثال، پس از دوم خرداد، به ویژه پس از وقایع هجده تیر ۱۳۷۸، مقام معظم رهبری به گفتمان سازی های ویژه ای برای بازگشت انقلاب به مسیر اصلی خود پرداختند و همان سال را سال امام خمینی نام گذاردند، که هدف اصلی آن احیای گفتمان امام بود. بعد از آن، ایشان گفتمان خودی و غیر خودی را مطرح کردند و پس از آن نیز گفتمان های دیگر؛ تا اینکه به گفتمان اصول گرایی و انتخابات سال 84 رسید. با توجه به تجارب، رهبر انقلاب در اولین دیدارشان با هیئت دولت در شهریور 1384، درباره ی خطر شکل گیری «انحراف» در دولت هشدارهای لازم را دادند.
شناخت گروهی که در دولت نهم و دهم شکل گرفت و حاشیه های فراوانی بر جای گذاشت، با تکیه بر معیارها و ملاک های گفتمان امام خمینی و رهبر معظم انقلاب که همان اسلام ناب محمدی (ص) است، تجربه ای گران سنگ در اختیار دلسوزان انقلاب اعم از آحاد مردم و مسئولان قرار می دهد تا انقلاب دچار زیان های سنگین نشود. این کتاب در پی انجام این مهم است.
مبانی فقهی قیام امام حسین (ع): پژوهشی در فقه سیاسی مقارن
۱۵۰,۰۰۰ تومانکتاب پیش رو درباره مبانی فقهی شیعه و اهل سنت در زمینه ابعاد فقهی قیام امام حسین علیه السلام است. نویسنده به دیدگاه دو مکتب فقهی شیعه و اهل سنت در مورد علل و آثار قیام امام حسین و مشروعیت آن پرداخته است. وی ابتدا از منظر فقه سیاسی شیعه به مقوله قیام عاشورا نگریسته و این قیام را حرکتی در جهت احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی و تلاش برای اصلاح امت اسلامی ارزیابی نموده و با توجه به غیر مشروع بودن حکومت یزید بن معاویه و ظالم بودن این نظام، ادله مشروعیت جهاد علیه چنین حکومت فاسدی را بیان کرده و محوریت امام معصوم علیه السلام در زمینه مقوله جهاد را تبیین نموده است.
سپس، از منظر اهل سنت به این موضوع نگریسته و ادله مشروعیت قیام علیه باغیان و طاغوتیان را از منظر آن ها بررسی کرده و وجوب مقاتله و جهاد با باغیان و طاغوتیان را بر اساس ادله کتاب، سنت، اجماع، عقل و سیره بیان کرده است.
فاطمه (س) پس از رسول خدا (ص)
۲۰۰,۰۰۰ تومانفاطمه (س) در مدت کوتاه زندگی اش پس از رسول خدا (ص) کوشید تا زمینه بهره مندی کامل از سعادت گسترده را برای جامعه اسلامی و بشری فراهم سازد و در این مسیر با مرارت ها و آسیب های روحی و جسمی خطیری مواجه شد. با وجود این، دختر ستودی شده رسول خدا (ص) از مسیر حقیقت منحرف نشد و در ابعاد گوناگون کوشید تا گستره فزون تری از ذهن ها را آگاه، و عملکرد نادرست سقیفه و پیامدهای پذیرشش را گوشزد کند.
کتاب حاضر در چهار فصل به زندگانی حضرت فاطمه (س) و بیان حوادث بعد از رسول خدا (ص) پرداخته است:
فصل نخست: کلیات
فصل دوم: فاطمه شناسی
فصل سوم: گزارش ها و دیدگاه ها درباره حوادث پایانی زندگانی فاطمه (ص)
فصل چهارم: مستندات دیدگاه برتر
روندشناسی انقلاب اسلامی در چهل سالگی
۲۶,۰۰۰ تومانایران از حیث تحولات سیاسی و اجتماعی روزگار پرفراز و نشیب را پیموده است. پس از گذشت مقاطعی در قرون میانه، که ایرانیان توانستند هویت مبتنی بر تمدن اسلامی و ایرانی خود را عرضه کنند، در سده های اخیر، تهاجم همه جانبه دشمنان خارجی، جنگ جهانی اول و کشته شدن میلیون ها ایرانی، جنگ جهانی دوم و بحران ها و بی ثباتی های درونی، جدا شدن بخش های مهم سرزمین مادری از پیکره ایران در دوره قاجار و پهلوی و سلطه زیانبار قدرت های بزرگ بر مقدرات ایران، ذهنیت ها و خاطرات ایرانی را مشحون از تلخ کامی کرده است.
وقوع انقلاب اسلامی در ایران، واکنشی بود به پایمال شدن هویت اسلامی – ایرانی در گذر تاریخ. با استقرار انقلاب اسلامی و فرا رسیدن چهل سالگی آن، دوران متفاوتی ایجاد شده است. سیاست مداران جهان و حتی دولت های سلطه گر، به قدرت الهام بخش و اقتدار منطقه ای و جهانی ایران در ابعاد اسلامی، هویتی و تمدنی اعتراف می کنند و برای متوقف کردن آن به انواع نیرنگ ها دست یازیده اند.
در این نگاشته، نمایی از وضعیت و توانمندی های ایران اسلامی در چهلمین سال انقلاب اسلامی بازگو شده است. که در شش فصل فراهم شده است:
فصل اول: انقلاب اسلامی هم چنان در کانون توجهات
فصل دوم: چرا انقلاب شد؟
فصل سوم: چرا انقلاب اسلامی؟
فصل چهارم: ارزیابی راه های پیموده شده در چهل سالگی
فصل پنجم: نگاهی به آینده انقلاب اسلامی
فصل ششم: جمع بندی و نتیجه گیری
جریان شناسی فکری – فرهنگی فمینیسم
این کتاب از یک مقدمه و شش فصل و یک نتیجه گیری و جمع بندی تشکیل شده است.
مقدمه این کتاب که در واقع، خلاصه ای از طرح اجمالی پروژه جریان شناسی فکری فرهنگی فمینیسم است، مباحثی از قبیل بیان مسأله، اهمیت و ضرورت، اهداف، پیشینه پژوهش، نوع و روش پژوهش، چارچوب نظری و تعریف مفاهیم ذکر شده است.
در فصل اول، نخست، مبانی اندیشه ای و اصول جریانی فکری فرهنگی فمینیسم در ایران تبیین شده است و سپس، این جریان با توجه به مبانی و اصول اسلامی در خصوص مسأله زن، ارزیابی شده است.
در فصل دوم، وضعیت جریان فمینیستی در ایران از ابتدای قاجاریه تا قبل از دوره مشروطه تبیین و تحلیل شده است.
در فصل سوم، وضعیت جریان فمینیستی از ابتدای مشروطه تا پایان دوره قاجار مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل چهارم، وضعیت جریان فمینیستی در دوره رضاخان تبیین و تحلیل شده است.
در فصل پنجم، وضعیت جریان فمینیستی در دوره پهلوی دوم بررسی شده است و در فصل ششم نیز وضعیت جریان فمینیسم در دوره پس از انقلاب اسلامی تا اوایل سده 1390 تبیین شده است.
در بخشی از «مقدمه» این کتاب می خوانیم:
فمینیسم به عنوان یکی از جریان های فکری ـ فرهنگی تاریخ معاصر ایران؛ از بدو ظهور تا کنون سبب ایجاد تحولاتی اثر گذار در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران شده است. فمینیسم؛ به مثابه جنبش اجتماعی، ریشه در وضعیت زنان در غرب پس از رنسانی، مبانی اندیشه ای جدید، اندیشه سیاسی ـ اجتماعی نوین و تحولات نظام سرمایه داری غرب دارد.
این جنبش با اتخاذ رویکرد ایدئولوژیک به تدریج، در جامعه غرب ریشه دوانید و در نیمه دوم قرن بیستم میلادی، با نفوذ و گسترش کامل در همه زمینه های حقوقی، منجر به تصویب قوانین برابری طلبانه به ویژه در اسناد بین المللی شد.
در ایران نیز گرایش به آن جنبش پس از انقلاب مشروطه بر اثر افزایش بیش از پیش ارتباط ایرانیان با دنیای غرب آغاز و با اقبال روشنفکران و دولت های پس از مشروطه به افکار غرب گسترش یافت.
با پیروزی انقلاب اسلامی، برخی مخالفان نظام جمهوری اسلامی، از یک سو، در خارج از کشور در قالب جنبش فمینیستی به فعالیت علیه نظام اسلامی روی آوردند و از سوی دیگر، در داخل کشور نیز با افزایش فعالیت گروه های متمایل به غرب، به ویژه در دهه دوم و سوم انقلاب اسلامی، اندیشه های فمینیستی به صورت آشکار یا در پوششی اسلام گسترش یافت.
اگرچه جنبش فمینیستی معنای اعم در مباحث دانشگاهی شامل هرگونه مطالبات حقوق و طلب منزلت اجتماعی برای زن است، اما آنچه که در حال حاضر به عنوان جنبش مطرح می شود یک جنبش کاملا سیاسی ـ ایدئولوژیک حمایت شده از کانون های مشخصی در جهان، به ویژه از سوی نظام سلطه است و مبلغ نوعی خاصی از مطالبات زنانه یا به ظاهر زنانه است که در تقابل با گفتمان اسلامی است.
با در نظر گرفتن این نکته که مبانی ایدئولوژیک فمینیسم در ایران برگرفته از اومانیسم و سکولاریسم است؛ از این رو، سنخیتی، با مبانی اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی زنان مسلمان ایران ندارد.
بنابراین؛ ترویج و گسترش آن در جامعه اسلامی، همانند اروپا و آمریکا، ضمن سست کردن اعتقادات دینی، بی بند و باری، ابتذال جنسی، نابودی متلاشی شدن کانون خانواده و سرانجام، تضعیف نظام اسلامی را ـ که بر آموزه های دینی درباره زن تأکید می کند ـ به دنبال خواهد داشت.
به همین دلیل، لازم است جریان فمینیستی و ابعاد مختلف آن در ایران به خوبی شناخته شود تا اقدامات ضروری برای خنثی سازی آثار مخرب آن صورت می پذیرد.
با توجه به این ضرورت، مسأله این پژوهش این است که هنوز شناخت کافی از جریان فمینیستی در ایران، به ویژه پس از انقلاب اسلامی، وجود ندارد. در پاسخ به این مسأله، فرایند شکل گیری، مبانی و اصول، فعالان برجسته، طیف و گروه های وابسته، تحولات فکری، دیدگاه ها، عملکرد، روش های نفوذ و اثرگذاری این جریان در این معاصر بررسی می شود.
جریان شناسی فکری – فرهنگی سلفی گری معاصر
۱۸۰,۰۰۰ تومانکتاب حاضر در فصل اول، به پیشینه ی تفکر سلفیه و فصل دوم به وهابیت به عنوان سرمنشا احیای تفکر سلفی گری می پردازد.
فصل سوم به دیوبندیه اختصاص دارد که در هندوستان بوجود آمده و از جریان های وابسته به آن طالبان نیز بررسی می گردد.
فصل چهارم کتاب اخوان المسلمین را به عنوان مهمترین جریان سلفی در شمال آفریقا و کشوری های عربی یاد می کند و به فعالیت های اخوان المسلمین در دیگر کشورها می پردازد.
در فصل پنجم که فصل آخر کتاب است به جریان تند و افراطی و تکفیری سلفیه جهادی پرداخته که القاعده، داعش و بوکوحرام نتیجه این تفکر می باشد.
مدیریت جهادی
۱۰۰,۰۰۰ تومانبیان شاخصهای مهم مدیریت جهادی و مزایای این نوع مدیریت از منظری قرآنی و روایی و با توجه به تأکیدات آیةالله سید علی خامنهای رهبر انقلاب اسلامی است. در این کتاب به بررسی مبانی و ویژگیهای مدیریت جهادی و اهمیت و کارکردهای آن در ابعاد مختلف پرداخته شده و و اصول مربوط به آن بیان شده است. نویسنده ضمن ارایه تعریفی لغوی و اصطلاحی از مدیریت جهادی و مفهوم جهاد در عرصههای اقتصادی و مدیریتی، به تبیین ویژگیهای آن مانند: اخلاص، توکل، سعه صدر، صبر و بردباری، حسن خلق، داشتن جوهری رهبری و مدیریت، خطرپذیری، سختکوشی، ایثار در راه خدا، شجاعت و دلیری، تولید علم و دانایی، خلاقیت و نوآوری، مشورت، تکلیف محوری، شایسته سالاری، جوانگرایی، بصیرت نافذ، دشمنشناسی، اصلاحگری، تعظیم شعائر الهی و دینی و … اشاره کرده و آیاتی از قرآن، روایاتی از معصومین و نیز سخنانی از رهبر انقلاب ایران در این موضوع نقل کرده است.
بارگیری بیشتر محصولات
درحال بارگزاری...